Η Διεθνής Έκθεση της Νυρεμβέργης 2016

29-2-2016





Από 27 Ιανουαρίου έως 1 Φεβρουαρίου 2016 διεξήχθη στην πόλη της Νυρεμβέργης η φημισμένη Διεθνής Έκθεση Παιχνιδιών. Πήραν μέρος περίπου 2700 εκθέτες από 60 χώρες και εκτέθηκαν 1.000.000 προϊόντα ! Είχε περίπου 75.000 επισκέπτες από 120 χώρες !

Η έκθεση -όπως ίσως ήδη γνωρίζετε- δεν είναι αποκλειστικά αερομοντελιστική, αλλά αφορά όλων των ειδών τα χόμπυ, τα παιχνίδια και γενικά την απασχόληση στον ελεύθερο χρόνο.

Στον τομέα που μας αφορά, οι γνωστότερες εταιρείες αερομοντελισμού παρουσίασαν τα καινούργια τους προϊόντα, μερικά από τα οποία έχουν ήδη κυκλοφορήσει εδώ και μερικούς μήνες και τα έχουμε παρουσιάσει και εμείς στο greekmodeller. Στην έκθεση της Νυρεμβέργης έγινε η -ας την πούμε- επίσημη παρουσίαση τους.
 
Έτσι στην έκθεση παρουσιάστηκε στο περίπτερο της Horizon Hobby, το καινούργιο διπλάνο της E-FLITE, ο "Προμηθέας" (Z-P2 Prometheus), που είχαμε παρουσιάσει στα "Νέα και Ειδήσεις" στο άρθρο "Η έκθεση της Αμερικανικής Ομοσπονδίας Αερομοντελισμού", όπου μπορείτε να διαβάσετε και περισσότερες λεπτομέρειες για το μοντέλλο.


Ο "Προμηθέας της E-FLITE που είχε παρουσιαστεί και στην έκθεση της AMA


 Στο περίπτερο της Hobbico παρουσιάστηκε επίσης το καινούργιο GIANT AVISTAR της GREAT PLANES που κυκλοφόρησε πριν λίγους μήνες και είχαμε παρουσιάσει στο άρθρο "Το AVISTAR της GREAT PLANES τώρα και για βενζινομηχανές, σε GIANT SCALE"



Η επίσημη παρουσίαση στην Έκθεση της Νυρεμβέργης του καινούργιου AVISTAR GIANT SCALE της GREAT PLANES. Διαβάστε το σχετικό άρθρο για περισσότερες λεπτομέρειες


Στην έκθεση εκτέθηκε και η καινούργια SAITO FG-61TS που είχε παρουσιαστεί πριν από λίγες ημέρες στην έκθεση της ΑΜΑ, στην Αμερική. Διαβάστε το σχετικό άρθρο "Η έκθεση της Αμερικανικής Ομοσπονδίας Αερομοντελισμού" στα "Νέα και Ειδήσεις", ώστε να ενημερωθείτε για τα χαρακτηριστικά της μηχανής.


Η νέα τετράχρονη μηχανή βενζίνης της SAITO, FG-61TS που είχε πρωτο-παρουσιαστεί στην έκθεση της ΑΜΑ και τώρα παρουσιάστηκε και στην Έκθεση της Νυρεμβέργης


Ένα καινούργιο, αξιόλογο και σπάνιο μοντέλλο παρουσίασε η BLACK HORSE στο περίπτερο της RIPMAX, το HEINKEL HE112 B. Το μοντέλλο είναι πραγματικά σπάνιο και απ όσο γνωρίζω, δεν το έχει κυκλοφορήσει άλλη εταιρεία. 

 Για την ιστορία, και το πραγματικό αεροπλάνο ήταν "σπάνιο" αφού κατασκευάστηκαν μόνο 100 αεροσκάφη. Ο λόγος ήταν, ότι το αεροπλάνο παρουσιάστηκε ταυτόχρονα με το Messerschmitt Bf-109, το οποίο είχε πολύ καλύτερες επιδόσεις σε όλους τους τομείς και έτσι προτιμήθηκε από την Luftwaffe.

Η επιγραφή δίπλα στο μοντέλλο στην έκθεση, έγραφε:

"Ein Modell für Piloten, die sich gerne von der Masse abheben möchten"

Που θα μπορούσαμε να το αποδώσουμε στα Ελληνικά  

"Ένα μοντέλλο για πιλότους που θα ήθελαν να διακρίνονται από το πλήθος" !



Το Heinkel HE-112B της BLACK HORSE. Ένα σπάνιο μοντέλλο. Προσέξτε την ελλειπτική πτέρυγα

Σκεπτόμουν ότι η παραπάνω επιγραφή ίσως να μην είχε και πολύ άδικο. Ούτως ή άλλως τα μοντελοδρόμια μας (υποθέτω το ίδιο και στο εξωτερικό ) είναι πραγματικά υπερπλήρη από MUSTANG, SPITFIRE, CORSAIR και FOCKE WULF (ιδίως Focke Wulf, πάρα πολλά Focke Wulf !) λες και δεν υπάρχουν άλλα όμορφα SCALE αεροπλάνα του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου.

Εν πάσει περιπτώσει το συγκεκριμένο μοντέλλο έχει εκπέτασμα 1.55 μέτρα, βάρος περίπου 4,5 κιλά και προορίζεται για 90-άρη τετράχρονο κινητήρα. 





Το μοντέλλο έχει επικάλυψη ORACOVER και στο ΚΙΤ περιλαμβάνονται τα OLEO σκέλη, όχι όμως και τα ηλεκτρικά RETRACTS που πρέπει να αγοραστούν ξεχωριστά. Με αυτά τα δεδομένα βρίσκω την τιμή του μοντέλλου, 360-380 Ευρώ, κάπως υπερβολική για το μέγεθος του. Πράγμα περίεργο, γιατί η BLACK HORSE μας είχε συνηθίσει μέχρι τώρα σε οικονομικά μοντέλλα, με καλή σχέση τιμής προς ποιότητα και μέγεθος.

Επίσης το βάρος των 4,5 κιλών του μοντέλλου με το μικρό εκπέτασμα του 1,56 μ. δίνει μια μεγάλη πτερυγική φόρτιση, περίπου 92 γραμμ./τετρ.παλάμη, που θα έκανε την ζωή του πιλότου αρκετά δύσκολη, αν η πτέρυγα δεν είχε αεροτομή NACA.


Αίσθηση προκάλεσε στους επισκέπτες της Έκθεσης ο "Πτεροδάκτυλος" της Γερμανικής SIMPOP. Μια πολύ πρωτότυπη κατασκευή, πραγματικά !



Ο Πτεροδάκτυλος- "Exeloctylus" της SIMPROP. Πολύ πρωτότυπο!


Πρόκειται για φελιζολένιο, τετρακάναλο μοντέλλο, με εκπέτασμα 1,60 μέτρα και βάρος έτοιμο για πτήση περίπου 720 γραμμάρια. Δέχεται 2 ηλεκτρικά μοτέρ 1400 KV/ 10 Amp. -τα οποία δεν υπάρχουν στο ΚΙΤ- και τρίσελη μπατταρία LiPo των 2200 mAh. Η τιμή του ΚΙΤ είναι στα 150 Ευρώ.


Στην έκθεση παρουσιάστηκε το πρωτότυπο (δεν έχει κυκλοφορήσει ακόμη στην αγορά) της νέας τηλεκατεύθυνσης της SPECTRUM, της DX-20, με 20 (!) πλήρως αναλογικά κανάλια, έτοιμη τηλεμετρία και περίβλημα ο κουτί του πομπού) από carbon fiber.



Η νέα 20-κάναλη τηλεκατεύθυνηση της SPECTRUM. Αλουμινένια χειριστήρια και περίβλημα από carbon fiber για μεγαλύτερη ανθεκτικότητα.
  

Η νέα τηλεκατεύθυνση - η "ναυαρχίδα" της SPECTRUM - έχει ενσωματωμένες πάρα πολλές λειτουργίες. Θα σας αναφέρω εδώ τις σπουδαιότερες:

  • Ενσωματωμένο software για λειτουργία και συγχρονισμό πολλών κινητήρων (μέχρι 4). Ο χρήστης μπορεί να προγραμματίσει τις καμπύλες λειτουργίας των μηχανών, να ελέγξει κάθε κινητήρα ξεχωριστά, να συγχρονίσει τις στροφές εν πτήσει, αλλά και να επιβάλει (εφόσον το επιθυμεί) ασυμμετρικό thrust για πιο κλειστή στροφή του μοντέλλου.
  • Προγραμματιζόμενοι φωνητικοί συναγερμοί σε διάφορες γλώσσες (όχι στην Ελληνική προς το παρόν).
  • Πάρα πολλές λειτουργίες και προγραμματισμοί, ειδικοί για ανεμόπτερα
  • Προγραμματιζόμενη ακολουθία κινήσεων (sequencer) π.χ. για τα σκέλη προσγείωσης και τις θυρίδες τους.
  • Ασύρματη ζεύξη Τ/Κ δασκάλου/μαθητή
  • 250 (!) μνήμες μοντέλλων 
  • Πέντε (5) flight modes για αεροπλάνα και δέκα (10) για ανεμόπτερα
  • 16 προγραμματιζόμενους μείκτες
  • Ειδικές λειτουργίες για ελικόπτερα και drones
  • Ενσωματωμένη τηλεμετρία. Με την χρήση του κατάλληλου δέκτη και αισθητήρων στο αεροπλάνο, όλες οι παράμετροι της πτήσεως (θερμοκρασία μηχανής, τάση μπατταρίας, ύψος, ταχύτητα κλπ.) μπορούν να παρακολουθούνται και να φαίνονται στο DISPLAY του πομπού. Επιπλέον μπορεί να προγραμματίζεται φωνητικός συναγερμός, σε περίπτωση που κάποια παράμετρος ξεπεράσει κάποιο όριο που έχει προρυθμιστεί από εμάς. Τέλος, τα δεδομένα της τηλεμετρίας μπορούν να αποθηκεύονται στην κάρτα SD του πομπού, ώστε να τα φορτώσουμε κατόπιν στον υπολογιστή και να τα μελετήσουμε με την ησυχία μας. 


Τα αλουμινένια χειριστήρια και το DISPLAY της DX-20.  Το DISPLAY όμως είναι φτωχό και δεν συγκρίνεται με αυτό της FUTABA  18 MZ που είναι έγχρωμο και τεράστιο.  Βέβαια, μεγάλη είναι και η διαφορά της τιμής των δυο Τ/Κ


Η τιμή της νέας Τ/Κ όταν κυκλοφορήσει στην αγορά θα είναι περίπου 1500 Ευρώ.


Ένα νέο ρυθμιστή στροφών "2 σε 1" παρουσίασε η MULTIPLEX που προορίζεται για δικινητήρια μοντέλλα και βγάζει δυο εξόδους για BRUSHLESS μοτέρ, στα 30 Amp.


Ο νέος ρυθμιστής στροφών της MULTIPLEX, MULTICONT-BL30, που προορίζεται για δικινητήρια μοντέλλα και βγάζει 2 εξόδους για μοτέρ 30 Amp

Ο ρυθμιστής μπορεί να δώσει 30 Amp ρεύμα στα δυο μοτέρ συνεχώς ή 40 Amp για μικρό χρονικό διάστημα. Δέχεται μπατταρίες Li-Po από 2 έως 4 στοιχεία και έχει έξοδο BEC για SERVO 5V/ 2 Amp (ή 3 Amp peak). Το βάρος του είναι 73 γραμμάρια.

Ο ρυθμιστής προορίζεται για αρκετά μεγάλα μοντέλλα -και όχι αναγκαστικά φελιζολένια- αν σκεφτείτε ότι τέσσερα στοιχεία Li-Po (14,8 Volts) επί 30 Amp και 2 κινητήρες κάνουν μια σημαντική ισχύ, 1,2 HP.


Η Hacker Motors παρουσίασε την καινούργια της σειρά SERVO, την DITEX. Η εταιρεία ισχυρίζεται ότι η σειρά αυτή των προϊόντων της φέρνει μια επανάσταση στην τεχνολογία των SERVO.



Η νέα, επαναστατική σειρά SERVO της HACKER, η "Ditex"


Τα Ditex Servo έχουν ενσωματωμένη τηλεμετρία, δηλαδή μπορούν να στέλνουν στον πομπό της τηλεκατεύθυνσης στοιχεία για πιθανή υπερένταση, κυμάτωση της τάσεως τροφοδοσίας, μηχανικό μπλοκάρισμα κλπ. και να υπάρχει φωνητική προειδοποίηση από τον πομπό. Εννοείται ότι και το υπόλοιπο σύστημα της Τ/Κ θα πρέπει και αυτό να υποστηρίζει τηλεμετρία.

Υπάρχει συνεχής παρακολούθηση της λειτουργίας του μοτέρ του SERVO από το ηλεκτρονικό του κύκλωμα, ενώ για την θέση του SERVO δεν χρησιμοποιείται ποτενσιόμετρο αλλά ένας ειδικός ENCODER (κωδικοποιητής) υψηλής ακριβείας 16 bit (65536 θέσεις).

Για τον έλεγχο του κυκλώματος χρησιμοποιείται microprocessor 32 bit !


Όπως μας πληροφορεί η εταιρεία, για τον έλεγχο του κυκλώματος του Servo χρησιμοποιείται 32-bit μικροϋπολογιστής

Τα SERVO προγραμματίζονται κανονικά μέσω υπολογιστή, αλλά μπορούν να προγραμματιστούν και επί τόπου, στο μοντελοδρόμιο.

Αυτό που μου φάνηκε εκπληκτικό (αν και δεν μπόρεσα ακόμη να σκεφτώ κάποια πρακτική εφαρμογή, τουλάχιστον για τα αεροπλάνα μας) είναι ότι το SERVO μπορεί να προγραμματιστεί να κάνει ελεγχόμενα 9 (εννέα) ολόκληρες στροφές και όχι μόνο τις  60 μοίρες που είχαμε συνηθίσει μέχρι τώρα !

Βέβαια, όπως θα περιμένατε, οι τιμές των SERVO της σειράς DITEX είναι αρκετά υψηλές: αρχίζουν από τα 99 Ευρώ για το DITEX TD0606M (5,7 kgr.cm στα 7,4 Volts) και φτάνουν μέχρι τα 179 Ευρώ για το DITEX TD2211S (19 kgr.cm στα 7,4 Volts).

Η τάση λειτουργίας των SERVO είναι από 4.8 έως 10 Volts.

Στο περίπτερο της MULTIPLEX παρουσιάστηκαν πολλά νέα προϊόντα, μεταξύ αυτών οι νέες τηλεκατευθύνσεις COCKPIT SX7 και SX9.




Η νέα τηλεκατεύθυνση της MULTIPLEX "Cockpit SX-7", σε εντυπωσιακό μαύρο χρώμα. Ακριβώς ίδια είναι (στην εμφάνιση) και η SX-9.



Οι τηλεκατευθύνσεις κυκλοφόρησαν στην αγορά τον περασμένο Νοέμβριο και έκαναν την -ας την πούμε- "επίσημη" παρουσία τους στην Διεθνή Έκθεση της Νυρεμβέργης.

Διαθέτουν έγχρωμο DISPLAY - Touch Screeen320x240 pixels, το οποίο όπως μας λέει η εταιρεία, είναι ευανάγνωστο ακόμα και με ηλιοφάνεια -χωρίς backlight φωτισμό- το οποίο αλλάζει αυτόματα σε mode ημέρας/νύχτας, για οικονομία στην μπατταρία. Η MULTIPLEX ισχυρίζεται ότι ο χρόνος συνεχούς λειτουργίας του πομπού μπορεί να φθάσει και τις 24 ώρες!

Το Display δεν έχει μόνο χαρακτήρες, αλλά και έγχρωμα επεξηγηματικά γραφικά, που βοηθούν τον χρήστη στον προγραμματισμό, χωρίς την χρήση του Manual της συσκευής.






Αν όντως ισχύει αυτό, θα μια είναι πραγματικά μεγάλη βελτίωση, επειδή τα παλιά συστήματα της MULTIPLEX (όπως π.χ. η σειρά ROYAL) είχαν σχετικά δύσχρηστο SOFTWARE.

Μπορούμε να αποθηκεύσουμε μέχρι 200 μοντέλλα στην εσωτερική κάρτα SD, τα οποία επίσης μεταφέρονται εύκολα στον υπολογιστή μας, με ένα στικάκι USB. 

Οι Τ/Κ διαθέτουν επίσης φωνητικά μηνύματα: πάνω από 450 λέξεις, αριθμούς και ολόκληρες φράσεις μπορούν να προγραμματιστούν. Αυτό είναι επίσης χρήσιμο και για την ενσωματωμένη τηλεμετρία που έχει το σύστημα. Ήδη πριν από ένα χρόνο είχα αναφέρει ότι η σύγχρονη τάση στα καινούργια συστήματα Τ/Κ είναι η τηλεμετρία και όλες οι Τ/Κ που παρουσιάστηκαν στην έκθεση της Νυρεμβέργης (όλων των εταιρειών) διέθεταν τηλεμετρία.

Προϋπόθεση βέβαια εκτός από τον πομπό, είναι και ο κατάλληλος δέκτης με τηλεμετρία καθώς και οι αντίστοιχοι αισθητήρες που μας ενδιαφέρουν (π.χ. θερμοκρασίας, ρεύματος κλπ.). Μπορούμε να προγραμματίσουμε τους συναγερμούς της τηλεμετρίας να μας δίνουν φωνητικά μηνύματα στον πομπό.  Εννοείται ότι μπορούμε να βλέπουμε και τις τιμές της τηλεμετρίας στο DISPLAY του πομπού, αν και δεν ξέρω πόσο πρακτικό είναι αυτό, γιατί συνήθως βλέπουμε το μοντέλλο μας όταν πετάμε.

Η σύνδεση των Τ/Κ δασκάλου/μαθητή είναι και εδώ ασύρματη. Η Τ/Κ διαθέτει λειτουργίες για όλων των ειδών αεροπλάνα, ανεμόπτερα, ελικόπτερα και multicopters.

Η διαφορά των συστημάτων SX-7 και SX-9 όπως θα καταλάβατε, είναι στον αριθμό των καναλιών:

  • η SX-7 έχει 4 αναλογικά (proportional) κανάλια και 3 διακοπτικά
  • η SX-9 έχει 6 αναλογικά κανάλια και 3 διακοπτικά

Κάτι που με εντυπωσίασε προσωπικά, είναι ότι οι T/K τροφοδοτούνται από μπατταρία Λιθίου-σιδήρου-φωσφόρου (Li-Fe-Po), 3.3 Volts/4000 mAh. Πιστεύω ότι το μέλλον ανήκει σε αυτές τις -ασφαλείς- μπατταρίες, τόσο για τα κάθε είδους ηλεκτροκίνητα οχήματα, όσο και για τα δικά μας συστήματα.

Όπως μας πληροφορεί η MULTIPLEX, τα συστήματα Τ/Κ έχουν σχεδιαστεί και κατασκευάζονται στην Γερμανία. Αυτό ίσως και να δικαιολογεί την πολύ υψηλή -υπερβολική θα έλεγα- τιμή τους, 440 Ευρώ το SX-7 και 480 Ευρώ το SX-9.

 Η αλήθεια πάντως είναι, ότι όντως  ακόμα και τα Γιαπωνέζικα συστήματα Τ/Κ κατασκευάζονται στην Κίνα.


Το χαρακτηριστικό αερομοντέλλο της MULTIPLEX με τις τεράστιες και κάπως αστείες ρόδες, το "FunCub", παρουσιάστηκε στην έκθεση σε extra large έκδοση, σαν "Multiplex FunCub XL", με εκπέτασμα 1.70 μέτρα !









 Ελάχιστες διαφορές έχει το νέο μοντέλλο από το παλιό, εκτός βέβαια από το εκπέτασμα (1,40 μέτρα το παλιό-1,70 μέτρα το καινούργιο) και ... την τιμή, στα 200 Ευρώ το καινούργιο, έναντι 120 Ευρώ το παλιό. Το υλικό κατασκευής του μοντέλλου είναι ασφαλώς το ELAPOR και το βάρος έτοιμο για πτήση  2,85 κιλά. Χρειάζεται μοτέρ και 6-σελη μπατταρία 3300 mAh, με την οποία πετάει περίπου 6 λεπτά. 

Πάντως, 200 Ευρώ για φελιζολένιο μοντέλλο χωρίς κανένα αξεσουάρ (μοτέρ, SERVO κλπ.) δεν είναι και λίγα.


Αν θυμάστε, πριν από ένα χρόνο περίπου, γράφοντας για τις τάσεις στα καινούργια συστήματα Τ/Κ, είχα αναφέρει ότι κάποιες εταιρείες άρχισαν να ενσωματώνουν στους δέκτες τους και σταθεροποιητές πτήσεως. Την αρχή είχε κάνει η SPECTRUM με την σειρά δεκτών A3XS. Αν δεν θυμάστε, διαβάστε το σχετικό άρθρο της 9-4-2015

Οι νέες τάσεις στα συστήματα τηλεκατευθύνσεων


Είχα "προφητέψει" τότε ότι και οι άλλες εταιρείες θα αρχίσουν να βγάζουν και αυτές δέκτες με ενσωματωμένους σταθεροποιητές πτήσεως. Η MULTIPLEX ακολούθησε λοιπόν και αυτή και έβγαλε την σειρά δεκτών "WINGSTABI 7M" που είναι συμβατοί με τα περισσότερα συστήματα Τ/Κ, δηλαδή εκτός από τα δικά της και με τα FUTABA, GRAUPNER, HITEC κλπ.





Ο παραπάνω δέκτης είναι 7-κάναλος, αλλά βγαίνει ακριβώς ο ίδιος και σε 9-κάναλη έκδοση.  Έχει γυροσκόπια για τους 3 άξονες περιστροφής του μοντέλλου, το κέρδος των οποίων (GAIN) μπορεί να ρυθμιστεί από τον πομπό της Τ/Κ και μάλιστα μπορούμε να ρυθμίσουμε ξεχωριστό GAIN για κάθε άξονα περιστροφής.

Ο δέκτης έχει όμως και αρκετές άλλες σημαντικές λειτουργίες, όπως:

  • Ρύθμιση ON/OFF 
  • Ρύθμιση για ισχυρό άνεμο
  • Ρύθμιση για ακροβατικά και πτήση 3D
  • Υποστηρίζει δελταπτέρυγα, V-TAIL και αεροπλάνα με FLAPS
  • Μπορεί να φορτώσει τα δεδομένα της πτήσης στον υπολογιστή μας για να τα μελετήσουμε με την ησυχία μας
  • Έχει ενσωματωμένο δέκτη τηλεμετρίας
  • Λειτουργεί με τροφοδοσία από 3,5 έως 9 Volts, επομένως μπορεί να δουλέψει και με 2-σελη LiPo
 Πολλά λοιπόν τα πλεονεκτήματα της καινούργιας σειράς δεκτών της MULTIPLEX με μόνο μειονέκτημα -και πάλι- την τιμή τους:180 Ευρώ για τον 7-κάναλο και 200 Ευρώ για τον 9-κάναλο δέκτη.


 Όπως είχαμε γράψει στο άρθρο "H Robbe πτώχευσε οριστικά" , μετά την πτώχευση της ιστορικής εταιρείας, πολλά από τα προϊόντα που αντιπροσώπευε, τα ανέλαβαν άλλες εταιρείες. Έτσι τους πολύ καλούς φορτιστές "POWER PEAK" τους ανέλαβε η MULTIPLEX και στην έκθεση παρουσίασε το καινούργιο μοντέλλο "Power Peak D-7", που κυκλοφόρησε στην αγορά τον Οκτώβριο του 2015.





Η συσκευή λειτουργεί με 12 ή 220 V και πρόκειται στην ουσία για 2 φορτιστές ενσωματωμένους σε έναν, αφού οι 2 έξοδοι είναι τελείως ανεξάρτητες και ρυθμίζονται ανεξάρτητα η μια από την άλλη. Τα δεδομένα της φόρτισης εμφανίζονται συνεχώς υπό μορφή γραφήματος στις οθόνες της συσκευής. Διαθέτει USB Connector μέσω του οποίου και του υπολογιστή μας μπορεί να γίνεται αναβάθμιση στο SOFTWARE του φορτιστή.  Επίσης υπάρχει Connector USB για την φόρτιση καμερών και κινητών τηλεφώνων. Και πολλές άλλες σημαντικές λειτουργίες, όπως:

  • Ένδειξη της εσωτερικής θερμοκρασίας της συσκευής
  • Προστασία έναντι υπερθέρμανσης, υπερέντασης και βραχυκυκλώματος
  • Ρυθμιζόμενο ΔV για μπατταρίες Ni-Cd και Ni-MH
  • Φόρτιση μέχρι 18 στοιχείων NiCd και NiMH και 7 στοιχείων LiPo
  • Ισχύς για κάθε έξοδο 200 Watt
  • Φορτίζει συσσωρευτές μολύβδου μέχρι 24 Volts

Και πολλά άλλα. Θα γίνω κουραστικός αν αναφέρω ότι και αυτής της συσκευής το μοναδικό μειονέκτημα είναι η τιμή της: 270 Ευρώ


 Πιθανό να θυμάστε από την παρουσίαση της περυσινής έκθεσης της Νυρεμβέργης, το εντυπωσιακό ηλεκτρικό αεροπλάνο καθέτου απογειώσεως της Hobbico, το CANADAIR CL-84 DYNAVERT.

Επισκεφθείτε την σελίδα του άρθρου για θυμηθείτε τις πληροφορίες σχετικά με το ωραίο αυτό μοντέλλο και την ιστορία του πραγματικού αεροπλάνου:

Η Διεθνής Έκθεση της Νυρεμβέργης 2015


Τώρα ήρθε η GRAUPNER να παρουσιάσει το δικό της μοντέλλο κάθετης απογείωσης, το  X44-VTOL. Το VTOL προέρχεται από τα αρχικά των λέξεων Vertical Take-Off and Landing (Κάθετη Απογείωση και Προσγείωση) και είναι ένας γενικός χαρακτηρισμός και για τα πραγματικά αεροπλάνα κάθετης απογείωσης.




Το καινούργιο μοντέλλο κάθετης απογείωσης της GRAUPNER, το X44-VTOL, που παρουσιάστηκε στην έκθεση της Νυρεμβέργης

Το μοντέλλο είναι κατασκευασμένο από σκληρό άσπρο φελιζόλ, που είναι πατενταρισμένο από την GRAUPNER σαν SOLIDPOR, έχει εκπέτασμα περίπου 70 εκατοστά, μήκος 86 εκατοστά και βάρος έτοιμο για πτήση 855 γραμμάρια.

Κινείται από 4 BRUSHLESS μοτέρ, που τροφοδοτούνται από 4-σελη μπατταρία LiPo 1800 mAh.

Βγαίνει σε έκδοση ARTF και RTF, στην οποία περιλαμβάνονται τα πάντα, ακόμα και η μπατταρία και ο φορτιστής της.


To X44 σε πτήση επίδειξης, μέσα στην έκθεση

Όταν οι έλικες είναι κατακόρυφες, το Χ44 πετάει σαν ελικόπτερο. Με έναν διακόπτη οι έλικες έρχονται σιγά-σιγά στην οριζόντια θέση και το μοντέλλο πετάει σαν κανονικό αεροπλάνο, μπορεί μάλιστα να κάνει και ακροβατικά. Η μετάβαση από την κατακόρυφη στην οριζόντια θέση (και αντίστροφα) είναι απόλυτα ομαλή χάρη στον δέκτη/Computer που διαθέτει, ο οποίος επιπλέον έχει και ενσωματωμένο γυροσκοπικό σταθεροποιητή πτήσεως !

Η τιμή του μοντέλλου σαν ARTF είναι στα 410 Ευρώ και σαν RTF στα 480. Δεν είναι βέβαια και λίγα λεφτά για ένα φελιζολένιο μοντέλλο 70 εκατοστών.


Η FUTABA παρουσίασε ένα καινούργιο, έξυπνο GADGET, το "TMA-1 TELEMETRY ADAPTER" μια μικρή συσκευή που συνεργάζεται με όσα συστήματα της FUTABA (T-FHSS ή FASSTEST) διαθέτουν τηλεμετρία.



Το TMA-1 TELEMETRY ADAPTER της FUTABA

 Η συσκευή αυτή συνεργάζεται με smartphones που διαθέτουν λειτουργικό ANDROID ή με NETBOOKS με τα οποία συνδέεται με καλώδιο USB και μπορεί να δίνει στην οθόνη πολλά χρήσιμα στοιχεία τηλεμετρίας με έγχρωμα γραφικά, π.χ. θερμοκρασία και στροφές του κινητήρα, ύψος, κατάσταση μπατταρίας κλπ.



Πολλά χρήσιμα στοιχεία μπορούμε να δούμε στην οθόνη του NETBOOK μέσω του TMA-1. Εννοείται ότι το NETBOOK το κρατάει ο βοηθός μας στην πτήση


Ένα αξιόλογο -και πανάλαφρο- SCALE μοντέλλο παρουσίασε ο PICHLER MODELLBAU στο περίπτερο του, το KLEMM-L25.

Το πραγματικό αεροπλάνο κυκλοφόρησε στη Γερμανία κατά την διάρκεια του μεσοπολέμου (το 1930 περίπου) και ήταν αεροσκάφος εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας.

Το μοντέλλο του PICHLER έχει εκπέτασμα 2,2 μέτρα, μήκος 1,3 μέτρα και βάρος έτοιμο για πτήση μόλις 2,9 κιλά !


Το πανάλαφρο KLEMM-L25 του PICHLER. Η πτερυγική του φόρτιση είναι μόλις 49 γραμμάρια ανά τετρ.παλάμη και είναι ένα μοντέλλο εξαιρετικά σπάνιο στα μοντελοδρόμια

  

...και το πραγματικό KLEMM-L25. Σώζονται ακόμα και στις μέρες μας αρκετά λειτουργικά αεροπλάνα του είδους


Ένα ενδιαφέρον, πολύ μεγάλο μοντέλλο SCALE παρουσίασε η Γερμανική εταιρεία AERO-NAUT, το JODEL D.9 BéBé. 

Το μοντέλλο έχει εκπέτασμα 2,4 μέτρα, μήκος 1,83 μέτρα και βάρος έτοιμο για πτήση περίπου 7,5 κιλά (ανάλογα και με τη μηχανή που θα το εφοδιάσει κάποιος).


Το όμορφο -και πολύ μεγάλο- αεροπλάνο της AERONAUT, το  JODEL D.9 BéBé.
Η πτερυγική φόρτιση είναι μικρή, στα 75,3 γραμμάρια ανά τετρ.παλάμη και η προτεινόμενη μηχανή είναι από 20 cc και πάνω, χωρίς όμως η εταιρεία να αναφέρει αν πρόκειται για 2-χρονη ή 4-χρονη μηχανή, βενζίνης ή μεθανόλης κλπ. Το μοντέλλο είναι κατάλληλο και για ρυμούλκηση μοντέλλων-ανεμοπτέρων.


Το μοντέλλο είναι σε κλίμακα 1:3 του πραγματικού και κοστίζει 480 Ευρώ.


Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η ιστορία του πραγματικού αεροπλάνου, που αναπτύχθηκε το 1946 από δυο Γάλλους σχεδιαστές, σαν home-built υπερ-ελαφρό, μονοθέσιο αεροσκάφος. Η εταιρεία παρείχε τα σχέδια και τα υλικά (ξύλα κλπ.) ώστε το αεροπλάνο να κατασκευάζεται στο σπίτι από ερασιτέχνες. Η μηχανή του ήταν μια δικύλινδρη, αερόψυκτη των 25 ίππων.

Το αεροπλάνο αποδείχθηκε πολύ πετυχημένο και κατασκευάστηκε και σε πολλές άλλες χώρες, όπως στην Γερμανία, Καναδά, Αμερική κλπ.


Στην έκθεση -όπως ήταν αναμενόμενο- παρουσιάστηκαν πάρα πολλά multicopters. Η αγορά των multicopters παρουσίασε μια "έκρηξη" το 2015, πουλήθηκαν εκατομμύρια drones και ίσως γι αυτό άρχισαν να μπαίνουν και περιορισμοί στην Νομοθεσία πολλών χωρών, για να εμποδιστεί η αντικανονική -και αθέμιτη- πολλές φορές χρήση των drones. Για το 2016 αναμένεται περαιτέρω ανάπτυξη κατά 16% της σχετικής αγοράς.

Εντύπωση πάντως προκάλεσε το περίπτερο της Walkera, μιας εταιρείας που μέχρι πριν λίγο καιρό την ξέραμε μόνο για τα ελικόπτερα της. Στο περίπτερο της Walkera δεν υπήρχε ούτε ένα ελικόπτερο, παρά μόνο drones ! Ο υπεύθυνος της εταιρείας που ρωτήθηκε σχετικά από τους δημοσιογράφους του ειδικού τύπου, επιβεβαίωσε ότι η Walkera αποσύρθηκε οριστικά από τα ελικόπτερα και ασχολείται πλέον μόνο με drones.



Το περίπτερο της Walkera στην έκθεση: είχε μόνο drones και ούτε ένα ελικόπτερο!
  
Πάντως για τους αερομοντελιστές του εξωτερικού, αυτό δεν ήταν και τόσο μεγάλη έκπληξη, αφού εάν παρακολουθείτε τα ξένα αερομοντελιστικά FORUM θα έχετε διαπιστώσει από τις εκεί συζητήσεις, ότι η εταιρεία εδώ και περίπου 2 χρόνια δεν είχε βγάλει καινούργιο μοντέλλο ελικοπτέρου. Οι "κακές γλώσσες" λένε ότι η Walkera δεν μπόρεσε να αντέξει τον ανταγωνισμό των άλλων εταιρειών, στον τομέα των ελικοπτέρων.

H BLADE παρουσίασε 2 καινούργια ενδιαφέροντα μοντέλλα drones:

To "Inductrix 200 FPV":


Το καινούργιο drone της BLADE, "Inductrix 200 FPV"


 Το drone έχει ενσωματωμένη FPV κάμερα που εκπέμπει στους 5.8 GHz με ισχύ 25 mWatts και είναι συμβατή με πολλά γυαλιά FPV, όπως π.χ. τα SPECTRUM TELEPORTER V4.

Επίσης είναι εφοδιασμένο με την τεχνολογία "SAFE" (είχαμε μιλήσει γι αυτήν σε προηγούμενα άρθρα") που προστατεύει τον αρχάριο πιλότο από καταστροφικούς χειρισμούς. Η λειτουργία SAFE έχει 3 ρυθμίσεις: beginner, intermediate και experienced -στην τελευταία ουσιαστικά αναιρείται ο έλεγχος πτήσεως.





 Η αλλαγή της μπατταρίας Li-Po είναι πολύ απλή όπως φαίνεται και στην παραπάνω φωτογραφία.

Η τιμή του drone είναι στα 250 δολλάρια. Χρειάζεται πομπό SPECTRUM.


Και άλλο ένα ακόμη εντυπωσιακό drone παρουσίασε η BLADE στην έκθεση, που μοιάζει με διαστημόπλοιο: το "ZEYROK"!



Το BLADE "ZEYROK" ! Σαν διαστημόπλοιο!


Το μοντέλλο είναι εφοδιασμένο με κάμερα HD 720 pixels, κάρτα Micro SD των 4 GB και LED προσανατολισμού. Με μια μπατταρία Li-Po 1S 750 mAh το drone πετάει περίπου 10 λεπτά.






Η τιμή του με τον πομπό, την κάμερα, την μπατταρία Li-Po κλπ. είναι στα 160 δολλάρια.
 

Και πάλι η MULTIPEX:  παρουσίασε έναν καινούργιο ρυθμιστή στροφών, ένα "τέρας", με συνεχόμενη λειτουργία στα 120 Amp. και για μικρό χρονικό διάστημα 150 Amp., που έχει και ενσωματωμένο ανεμιστήρα ψύξεως !



Ο νέος ρυθμιστής στροφών της MULTIPLEX, 9120-12 OPTO, που κάνει για οποιοδήποτε τηλεκατευθυνόμενο μοντέλλο, αεροπλάνο, πλοίο ή αυτοκίνητο.


Προορίζεται για τριφασικά μοτέρ, έχει δυνατότητα αναστροφής της περιστροφής  και ηλεκτρονικό φρένο. Δέχεται από 14-36 στοιχεία Ni-Cd ή Ni-MH, ή 4-12 στοιχεία Li-Po. Η τιμή του, κάπως αλμυρούτσικη, στα 250 Ευρώ.

Και με αυτό τελειώνει για φέτος η παρουσίαση της Διεθνούς Έκθεσης της Νυρεμβέργης. Ελπίζω να σας έδωσα κάποια εικόνα των καινούργιων προϊόντων που παρουσιάστηκαν εκεί, καθώς και των τάσεων που επικρατούν διεθνώς στο χόμπυ μας.


Γ. Καρασούλας