"Σβήνουν" σιγά-σιγά οι μηχανές μεθανόλης;

 

 3-9-2022 
 
 
 
 

 
 
Σε ένα άρθρο μας την 17-4-2020 -πριν από 2,5 χρόνια περίπου- με τίτλο "Τέλος οι φτηνές Κινέζικες Glow μηχανές ASP, Magnum, SC ...κλπ." είχαμε γράψει για το κλείσιμο του εργοστασίου της SANYE που σήμανε το τέλος των μηχανών ASP, SUPER CUSTOM, MAGNUM κλπ.

Διάβαζα τελευταία σε ένα ξένο FORUM το μήνυμα ενός Ολλανδού retailer που αφορούσε ακριβώς το κλείσιμο της SANYE και το μέλλον των αερομοντελιστικών μηχανών μεθανόλης.

Απέδιδε το κλείσιμο του εργοστασίου σε 3 κυρίως λόγους:

1. Την εμφάνιση και διάδοση των μηχανών βενζίνης που είναι πολύ πιο οικονομικές στη λειτουργία τους, καθώς και πιο λίγο καύσιμο καίνε (το γιατί, θα το εξηγήσουμε σε ένα μελλοντικό τεχνικό άρθρο) και πολύ πιο φτηνή είναι η βενζίνη, ακόμα και τώρα που ακρίβυνε: 2 Ευρώ το λίτρο περίπου, έναντι 8 Ευρώ του καυσίμου μεθανόλης.

2. Την εμφάνιση και διάδοση των ηλεκτρικών κινητήρων/μοντέλλων, ιδίως σε μοντελοδρόμια που βρίσκονται πολύ κοντά σε κατοικημένες περιοχές -όπως π.χ. στη Γερμανία- όπου τα θερμικά ενοχλούν τους περίοικους με το θόρυβο των μηχανών τους (βλέπε Ανάβυσσος).

3. Στο ότι οι κινητήρες μεθανόλης είναι πολύ ανθεκτικοί με τον χρόνο και δεν χρειάζονται αντικατάσταση. Πράγματι, πόσοι από εμάς δεν έχουμε μοτεράκια μεθανόλης 20 ή 30 ή περισσότερων ετών που συνεχίζουν να λειτουργούν μέχρι σήμερα με αξιοπιστία;

Αυτοί οι λόγοι ανάγκασαν το εργοστάσιο να κλείσει, αφού έπεσαν δραματικά οι πωλήσεις του, αν και επιχείρησε μια (ανεπιτυχή) στροφή στις μηχανές βενζίνης.

Η αλήθεια είναι ότι τώρα μόνο 2 μεγάλοι κατασκευαστές, η O.S. και η SAITO συνεχίζουν να παράγουν κινητήρες μεθανόλης και η SAITO έχει ήδη στραφεί -στο μεγαλύτερο μέρος- στους κινητήρες βενζίνης. Υπάρχουν βέβαια και μερικοί μικρότεροι κατασκευαστές, όπως π.χ. η ΕΝΥΑ που συνεχίζουν να βγάζουν μοτέρ μεθανόλης -και ίσως να ξεχνάω και κάποιους. Η πλειονότητα όμως έχει στραφεί στους κινητήρες βενζίνης.
 
Ένα από τα μεγαλύτερα Ευρωπαϊκά μαγαζιά, η Γαλλική Intermodel προσφέρει μόνο 9 κινητήρες μεθανόλης, έναντι 77 βενζίνης και 166 ηλεκτρικών μοτέρ!

Ο Αυστριακός Lindinger -το μεγαλύτερο ίσως μαγαζί αερομοντελισμού στην Ευρώπη- έχει στην γκάμα του 57 μηχανές βενζίνης, έναντι 32 μηχανών μεθανόλης και εκατοντάδων ηλεκτρικών μοτέρ!

Φαίνεται λοιπόν πως σιγά-σιγά αρχίζει να σβήνει η εποχή των μηχανών μεθανόλης, με τις οποίες ανατραφήκαμε αερομοντελιστικά όλοι εμείς οι παλιότεροι αερομοντελιστές. 

Πολλοί από εμάς δεν συμπαθούμε την πολυπλοκότητα των μηχανών βενζίνης, με τις ηλεκτρονικές αναφλέξεις (τις ξεχωριστές μπατταρίες τους και τις ιδιαίτερες προφυλάξεις ώστε να μην επηρεάζεται ο δέκτης κλπ. από τα καλώδια υψηλής τάσης), την σύνθετη συντήρηση τους ώστε να μην καταστραφούν τα διάφορα πλαστικά μέρη, τσιμούχες κλπ. από την έλλειψη καυσίμου, την τακτική αντικατάσταση κάποιων τέτοιων εξαρτημάτων, την ανυπόφορη μυρωδιά από την εξάτμιση της βενζίνης (χρειάζεται ξεχωριστός χώρος, έξω από το κυρίως σπίτι για την αποθήκευση των μοντέλλων) και τον εκκωφαντικό θόρυβο που κάνουν οι δίχρονες βενζίνες και που θυμίζουν μάλλον αφηνιασμένα αλυσοπρίονα, παρά scale μοτέρ αεροπλάνων!
 
Ασφαλώς η μετάβαση στις μηχανές βενζίνης είναι μια διαδικασία που δε θα γίνει από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά προς τα εκεί δείχνουν να εξελίσσονται τα πράγματα.
 
 Όπως όμως γράφαμε και στο άρθρο "Τέλος οι φτηνές Κινέζικες Glow μηχανές ASP, Magnum, SC ...κλπ.", "δεν αποκλείεται μετά από λίγο καιρό να δούμε αυτό το κενό που δημιουργήθηκε με το κλείσιμο της Sanye να καλυφθεί από κάποια άλλη, καινούργια Κινέζικη εταιρεία" φαίνεται ότι ήδη, μια σχετικά καινούργια Κινέζικη εταιρεία, η "Force Engine" ξεκίνησε να παράγει δυο δίχρονες μηχανές μεθανόλης -με χαμηλή τιμή- την Force 46 ABC και Force 52 ABC, προκειμένου να αντικαταστήσει τις αντίστοιχες ASP, που ήταν κάποτε εξαιρετικά δημοφιλείς ιδιαίτερα μεταξύ των νέων αερομοντελιστών.
 
 
Force 46 ABC, ως αντίστοιχη της ASP 46 ABC που καταργήθηκε. Κοστίζει 82,6 λίρες Αγγλίας στην Just Engines

 
 
Force 52 ABC ως αντίστοιχη της ASP 52 ABC που καταργήθηκε. Κοστίζει 104 λίρες Αγγλίας στην Just Engines

 


Οι μηχανές μεθανόλης έχουν αναμφισβήτητα τους δικούς τους "πιστούς". Όμως την πρόοδο κανείς δεν μπορεί να την σταματήσει!
 

Και εμείς οι παλιότεροι θα μείνουμε με τη νοσταλγία της μυρωδιάς της μεθανόλης/καστορελαίου, με την οποία μεγαλώσαμε στη φιλόξενη αλάνα της Αναβύσσου.
 
 
 
 

Ανάβυσσος 1984, 38 χρόνια πριν! Το φελιζολένιο "ΠΗΓΑΣΟΣ" του Κώστα Μακρυγιάννη με την ιστορική δίχρονη OS-MAX 25 FSR ! Καύσιμο φτιαγμένο στο σπίτι από 80% μεθανόλη και 20% καστορέλαιο, που αγοράζαμε από τον ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟ στον Πειραιά. Με αυτά μεγαλώσαμε!



Ανάβυσσος 2003, σχεδόν 20 χρόνια μετά: Το SLOW-MUSTANG (Lasy Tiger 51) της THUNDER TIGER με την OS-MAX 25 FSR!. Μεθανόλη-καστορέλαιο!






Γιώργος Καρασούλας