Τέλος τα μοντέλλα της Κινέζικης ESM !



22/4/2020
  

Πολύ πρόσφατα γράψαμε για το κλείσιμο της Κινεζικής Sanye, που ήταν το εργοστάσιο που κατασκεύαζε τις φτηνές μηχανές ASP, SC, Magnum κλπ. και έρχεται τώρα η πτώχευση και το κλείσιμο μιας άλλης πολύ γνωστής Κινεζικής εταιρείας αερομοντέλλων, της ESM.


Τα μοντέλλα της ESM ήταν πολύ γνωστά στους αερομοντελιστές και έχαιραν εκτίμησης για το άψογο φινίρισμα και την εμφάνιση τους, όχι όμως τόσο για τα ποιοτικά χαρακτηριστικά τους. Μέχρι που έκλεισε το αεροδρόμιο του Ελληνικού το 2015, είχαμε την ευκαιρία να θαυμάζουμε σωρεία ωραίων μοντέλλων της ESM.



Το Focke Wulf της ESM, το ομορφότερο κατά τη γνώμη μας Focke Wulf που κυκλοφόρησε ποτέ! Εκπέτασμα 1,8 μέτρα, άψογο φινίρισμα με ματ βάψιμο, λεπτομέρειες, weathering κλπ. Πανέμορφο!



 Συγκρίνετε το τώρα με το Focke Wulf της Black-Horse για να δείτε τη διαφορά!



Το Focke Wulf της Black-Horse. Δείτε πόσο άσχημα γυαλοκοπάει και αντικατοπτρίζει το MONOKOTE στα φτερά! Φαίνεται επίσης καθαρά ότι είναι MONOKOTE και όχι βάψιμο. Και ο πιο άσχετος γνωρίζει ότι τα πολεμικά αεροπλάνα του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου ήταν βαμμένα ματ!



Μέρα με τη νύχτα η διαφορά στο φινίρισμα! Το Focke Wulf της Black Horse θέλει αρκετή πρόσθετη δουλειά για να γίνει κάπως αληθοφανές!

Πέραν τούτου,  τα μοντέλλα της ESM ήταν αρκετά φτηνά για το εκπέτασμα τους. Π.χ. το Focke Wulf της ESM κόστιζε στον Αυστριακό Lindinger 330 Ευρώ, ενώ της Black Horse κοστίζει 431 Ευρώ.

Εδώ και μερικά χρόνια -και εδώ, στην Ελλάδα- είχαν αρχίσει να υπάρχουν προβλήματα με τις παραδόσεις των μοντέλλων της ESM.  Ο κ. Γεωργιάδης του καταστήματος DIAMOND MODELS μας είχε από τότε ενημερώσει ότι η ESM δεν ήταν καθόλου αξιόπιστη στις παραδόσεις της και δεν τηρούσε τις προθεσμίες. 

Κατόπιν τα μοντέλλα της ESM άρχισαν σιγά-σιγά να εξαφανίζονται και από τα καταστήματα του εξωτερικού. Στον Lindinger (όπου υπήρχαν με την επωνυμία PLANET HOBBY MODELS) άρχισαν να λιγοστεύουν -και αυτά που τελείωναν δεν αντικαθίσταντο.

Πολύ σύντομα τα μοντέλλα της ESM εξαφανίστηκαν τελείως. Το ίδιο έγινε και με το Ολλανδικό κατάστημα BigPlanes RC, όπου επίσης όσα μοντέλλα της ESM τελείωναν δεν αντικαθίσταντο από νέα.



Το εκπληκτικό SPITFIRE της ESM του κ. Νίκου Σεκουρή, από τις παλιές, καλές εποχές του Ελληνικού



Οι αερομοντελιστές σε όλο τον κόσμο "ψυλλιάστηκαν" ότι κάτι συνέβαινε με την ESM! Ώσπου ήρθε η επίσημη ανακοίνωση της "VQ MODELS" για να επισημοποιήσει το γεγονός! (η VQ αντιπροσώπευε την ESM σε αρκετές χώρες).


" Fellow VQ WARBIRDS PILOTS and Valued Customers,

It is with a very heavy heart we share the news that ESM has formally notified us that they are discontinuing the production of all models for the foreseeable future. They originally moved the factory molds/plugs 600KM to be closer to TOP RC MODEL FACTORY and have not been able to find an efficient / cost effective new facility to resume production.
Many factors have lead to this decision and until they can find a new more effective/efficient and higher quality control measure way of producing the ESM line of models, there will not be any more production. We have been waiting to place an order for many models that are out of stock as well as for more spares… Now with the formal announcement , we will be doing a full and careful inventory by this years end and update our internet website with all remaining parts."


Και η μετάφραση:

"Αγαπητοί πιλότοι πολεμικών αεροπλάνων της VQ και αξιότιμοι πελάτες,

Με βαριά καρδιά μοιραζόμαστε τα νέα, ότι η ESM μας πληροφόρησε επίσημα ότι σταματά την παραγωγή όλων των μοντέλλων της, στο προσεχές μέλλον. Αρχικά μετακίνησε τον εξοπλισμό της (καλούπια κλπ.) κατά 600 χλμ. για να είναι πιο κοντά στο εργοστάσιο της TOP RC MODEL και δεν μπόρεσε να βρει νέες εγκαταστάσεις κατάλληλες, σε σχέση με κόστος και απόδοση, ώστε να συνεχίσει την παραγωγή της. 

Πολλοί παράγοντες οδήγησαν σε αυτή την απόφαση και έως ότου βρουν έναν πιο αποτελεσματικό/αποδοτικό έλεγχο ποιότητας στην γραμμή παραγωγής των μοντέλλων τους, δεν θα υπάρχει παραγωγή. 

Περιμέναμε να θέσουμε παραγγελία στην ESM για πολλά μοντέλλα και ανταλλακτικά στα οποία μας τελείωσε το στοκ... Τώρα, μετά την επίσημη ανακοίνωση, θα κάνουμε μια πλήρη και προσεκτική απογραφή και θα ενημερώσουμε το SITE μας στο INTERNET με τα εναπομείναντα ανταλλακτικά."


Αν τα μοντέλλα της ESM ήταν τόσο ωραία, τι συνέβη όμως και πτώχευσε η εταιρεία;

 Αν εξαιρέσουμε το ωραίο φινίρισμα τους, τα μοντέλλα της ESM είχαν αρκετά προβλήματα. Κάποτε στο αεροδρόμιο του Ελληνικού, ο κ. Κώστας, φίλος αερομοντελιστής που είχε πολλά μοντέλλα της ESM, μου είχε πει "Είναι περιπέτεια να φτιάξεις ένα μοντέλλο της ESM!"

Και είχε δίκιο!

Ήταν (και είναι) κοινό μυστικό ότι τα μοντέλλα της ESM ήταν ...βαρίδια!

Η πολυεστερική άτρακτος προσέθετε υπερβολικά στο βάρος του μοντέλλου, αλλά -σαν να μην έφτανε αυτό- ακριβώς γιατί ήταν πολυεστερική και βαριά, καθιστούσε το αεροπλάνο πισώβαρο, με αποτέλεσμα να χρειάζεται πολύ βάρος μπροστά για να ζυγίσει! Κάποτε και 1 ή και 1,5 κιλά μολύβι! Το αεροπλάνο λοιπόν έβγαινε υπερβολικά βαρύ, με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για τις πτητικές του ιδιότητες!

Αν κάποιος είχε την ατυχία να του σβήσει ο κινητήρας εν πτήσει, το μοντέλλο έπεφτε σαν βαρίδι!

Ένα άλλο μειονέκτημα των μοντέλλων της ESM ήταν, ότι αν και "ARF" δεν ήταν και πολύ "Ready to Fly", ήθελαν δηλαδή πολλή δουλειά για να ετοιμαστούν. Θα τα χαρακτήριζα κάτι μεταξύ ΚΙΤ και ARF.

Σιγά-σιγά μεταξύ των αερομοντελιστών, τα μειονεκτήματα αυτά άρχισαν να διαδίδονται, να συζητούνται στα διεθνή μεγάλα FORUM και η ESM άρχισε να χάνει την πελατεία της, με αποτέλεσμα να οδηγηθεί στην πτώχευση και το κλείσιμο.

Ωστόσο, όπως έγραφα και στην περίπτωση του εργοστασίου της Sanye που έκλεισε (ASP, SC, Magnum κλπ.), θεωρώ ότι το κενό θα καλυφθεί γρήγορα από άλλες εταιρείες της Άπω Ανατολής ή της Κίνας. Ήδη στα Ευρωπαϊκά μαγαζιά μονοπωλούν τα προϊόντα της Black Horse και της SIG, ενώ πιο αραιά βρίσκουμε και μοντέλλα της TOP RC, TWM και CY.

Τόσο όμορφα όμως και προσεγμένα μοντέλλα σαν της ESM, αμφιβάλλω αν θα ξαναδούμε.





Γιώργος Καρασούλας