Η Γαλλική Ομοσπονδία Αερομοντελισμού- FFAM (και ο αερομοντελισμός στη Γαλλία)

 

13-3-2016

 



Η FFAM - Fédération Française d'AéroModélisme (διαβάζεται "Φεντερασιόν Φρανσέζ ντ' Αερομοντελίσμ") - είναι μια από τις παλαιότερες Ομοσπονδίες Αερομοντελισμού στην Ευρώπη. Ιδρύθηκε το 1966 ως ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός, ενώ μέχρι το 2011 είχε 27.000 "αδειούχους" αερομοντελιστές/μέλη. (Στη Γαλλία -όπως και σε πολλές άλλες χώρες της Ευρώπης- για να πετά κάποιος αερομοντέλλο, χρειάζεται ειδική άδεια, που αποκτάται μετά από εξετάσεις).

Στη FFAM ανήκουν οι ενώσεις που ασχολούνται με τον αερομοντελισμό ως χόμπυ ή άθλημα, είτε αυτές είναι ανεξάρτητοι αερομοντελιστικοί σύλλογοι, είτε είναι τμήματα μιας Αερολέσχης, ή τομέας δραστηριότητας κάποιας ένωσης νεολαίας κλπ.

Η Γαλλική Ομοσπονδία Αερομοντελισμού είναι εξουσιοδοτημένη -και κατά κάποιον τρόπο αντιπρόσωπος- από το Γαλλικό Υπουργείο Αθλητισμού, για να οργανώνει, να διευθύνει και να αναπτύσσει τον Αερομοντελισμό στη Γαλλία, αλλά και να καταρτίζει τα αθλητικά προγράμματα (αγώνες αερομοντελισμού) και τους σχετικούς κανονισμούς.

Σε αυτά τα πλαίσια η FFAM ενθαρρύνει, υποστηρίζει, συντονίζει και ελέγχει τις δράσεις των κατά τόπους αερομοντελιστικών συλλόγων που ανήκουν σε αυτήν και προωθεί την τεχνική κατάρτιση των νέων, προκειμένου να συμβάλλει στην πιθανή μελλοντική σταδιοδρομία τους στον αεροπορικό τομέα, ως αεροναυπηγών, μηχανικών, πιλότων, τεχνικών κλπ.

Τέλος, εκπροσωπεί τον Γαλλικό Αερομοντελισμό στους Διεθνείς Οργανισμούς και καταρτίζει την Εθνική Ομάδα που λαμβάνει μέρος στους διεθνείς αγώνες.

Για να δούμε την ιστορία της FFAM και του Γαλλικού Αερομοντελισμού, θα πρέπει πρώτα να δούμε λίγο την ιστορία της Γαλλικής Αεροπορίας. Η Γαλλία ήταν ανέκαθεν από τις πρωτοπόρες χώρες στην Αεροπορία και -μετέπειτα- σε όλα τα αεροπορικά σπορ, μεταξύ αυτών και στον Αερομοντελισμό.

Ήδη από τον 19ο αιώνα είχαν αρχίσει οι προσπάθειες για την κατασκευή  πτητικών μηχανών που θα μπορούσαν να μεταφέρουν και άνθρωπο. Προτού δοκιμάσουν τα -περίεργα εκείνη την εποχή- πτητικά κατασκευάσματα με ανθρώπους/πιλότους, τα δοκίμαζαν (ευτυχώς!) πρώτα σε μικρά μοντέλλα. Έτσι εμφανίσθηκαν τα πρώτα αερομοντέλλα !

Στις αρχές του 20ου αιώνα (1900+...) η κατασκευή των αερομοντέλλων αρχίζει να ανεξαρτοποιείται από την κατασκευή των πραγματικών αεροπλάνων και να γίνεται ένα αυτοδύναμο χόμπυ. Οι προσπάθειες αυτές αρχίζουν να γίνονται πιο οργανωμένες και πραγματοποιούνται οι πρώτες συναντήσεις (αγωνιστικές και μη) μεταξύ των "παθιασμένων" με το καινούργιο αυτό χόμπυ.

Σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του Αερομοντελισμού έπαιξε και η εποχή της "Λαϊκής (Πολιτικής) Αεροπλοΐας" στη Γαλλία, αν θα μπορούσαμε να αποδώσουμε κάπως τον όρο "Aviation Populaire" (Αβιασιόν Ποπυλέρ) στα Ελληνικά.

Το ιστορικό αυτό γεγονός το γνωρίζουν λίγοι αερομοντελιστές και όμως ήταν πολύ σπουδαίο για την ανάπτυξη της Γαλλικής και Παγκόσμιας αεροπορίας και κατ επέκταση και του αερομοντελισμού. Αξίζει λοιπόν να πούμε δυο λόγια για την ιστορική αυτή περίοδο.

Το 1936 ανήλθε στην εξουσία στη Γαλλία το Λαϊκό Μέτωπο, ένα αριστερό (ίσως και φιλοκομμουνιστικό) κόμμα που έφερε όμως πολλές σπουδαίες κοινωνικές μεταρρυθμίσεις εκείνη την εποχή, όπως την άδεια μετ αποδοχών, την ελάττωση των ωρών εργασίας, εθνικοποιήσεις κλπ.

Υπουργός Αεροπορίας έγινε τότε ο Pierre Cot (Πιέρ Κο).

 Ο Pierre Cot είναι από τις πλέον αμφιλεγόμενες  προσωπικότητες της Ιστορίας  (οι Γάλλοι άλλωστε μας έχουν "συνηθίσει" λίγο σε τέτοιες προσωπικότητες, θυμηθείτε τον Ροβεσπιέρο!).

Κατ άλλους, οραματιστής και πατριώτης, κατ άλλους κατάσκοπος των Σοβιετικών. 



Ο Pierre Cot, ο εμπνευστής της ιδέας της "Λαϊκής Αεροπλοΐας". Μια από τις πλέον αμφιλεγόμενες προσωπικότητες της Παγκόσμιας Ιστορίας

Σύμφωνα με τα αρχεία του Venona Project των Αμερικανών, ο Pierre Cot ήταν κατάσκοπος των Σοβιετικών την περίοδο του 1940-1943, με το κωδικό όνομα "Δαίδαλος". Για την ιστορία, το Venona Project ήταν ένα από τα πιο μυστικά προγράμματα της Αμερικανικής Υπηρεσίας Αντικατασκοπείας (προκάτοχο της NSA-National Sequrity Agency- Υπηρεσία Εθνικής Ασφαλείας) και λειτούργησε από το 1943 έως το 1980 αποκρυπτογραφώντας μηνύματα της Σοβιετικής Αντικατασκοπείας.

Σύμφωνα με άλλους ερευνητές όμως, όλα αυτά δεν ήταν παρά μια προσπάθεια κατασυκοφάντησης του Pierre Cot, από την Γαλλική δεξιά.

Όπως και να έχει το πράγμα, ο Pierre Cot, άνθρωπος σεμνός και μετριόφρων στην προσωπική του ζωή, ερασιτέχνης πιλότος και παθιασμένος με κάθε τι το αεροπορικό, ήταν ο εμπνευστής, η ψυχή της ιδέας της "Λαϊκής Αεροπλοΐας". Ο Pierre Cot είδε ότι η εξουσία στα γειτονικά κράτη -Ισπανία, Ιταλία, Γερμανία- άρχισε να περιέρχεται σε φασιστικά καθεστώτα και κατάλαβε ότι η ώρα της εισβολής στην Γαλλία, είτε σαν αποτέλεσμα του μεγαλοϊδεατισμού και των ιμπεριαλιστικών τάσεων αυτών των καθεστώτων, είτε γιατί εχθρεύονταν την σοσιαλιστική κυβέρνηση της Γαλλίας, δεν αργούσε πολύ.

Ο στρατός τότε της Γαλλίας, και η Πολεμική Αεροπορία της, δεν ήταν και σε πολύ καλή κατάσταση. Η Αεροπορία ειδικά, ήταν υπόθεση των λίγων, εύπορων και αριστοκρατών. Τα αεροπορικά ταξίδια ήταν πολύ δαπανηρά και τα έκαναν μόνο οι πλούσιοι. Οι πιλότοι των πολεμικών αεροπλάνων, πολύ λίγοι στον αριθμό, ήταν όλοι γόνοι παλαιών και αριστοκρατικών οικογενειών.

Πως θα μπορούσε λοιπόν να επανδρωθεί μια ισχυρή Πολεμική Αεροπορία με αυτές τις προϋποθέσεις; Που θα βρίσκονταν οι κατάλληλοι πιλότοι;

Τότε ήταν που ο Pierre Cot συνέλαβε την ιδέα της εκλαΐκευσης της Πολιτικής Αεροπορίας, με σκοπό να προσεγγίσει τις λαϊκές τάξεις και να προέλθουν από εκεί οι μελλοντικοί πιλότοι. Περιττό είναι ίσως να πούμε ότι η Γαλλική αριστοκρατία δεν είδε με καθόλου καλό μάτι, αυτή την προσπάθεια, που θα έφερνε την Πολιτική Αεροπορία στα χέρια εμπόρων, τεχνιτών και -το πιο..."τρομερό"!- στα χέρια εργατών !

Ο Pierre Cot όμως στράφηκε προς τις πολυάριθμες αερολέσχες οι οποίες εκείνη την εποχή, χρησίμευαν κυρίως για την ψυχαγωγία της Γαλλικής μπουρζουαζίας. Οι αερολέσχες δεν ήταν και τόσο εχθρικές προς την ιδέα της "Λαϊκής Αεροπλοΐας", κυρίως γιατί ελέγχονταν από την παντοδύναμη Αερολέσχη της Γαλλίας, η οποία διευθυνόταν από άσσους του 1ου Παγκοσμίου Πολέμου, που ήταν εγγύτερα στον απλό λαό.

Έτσι η ιδέα του Pierre Cot άρχισε να υλοποιείται. Όλα τα σπορ, που είχαν εκείνη την εποχή σχέση με την γενικότερη ιδέα της Αεροπορίας, άνθισαν, μεταξύ αυτών και ο Αερομοντελισμός. Η κυβέρνηση είχε εθνικοποιήσει ήδη τις βιομηχανίες κατασκευής αεροπλάνων και τις διέταξε να προχωρήσουν στην κατασκευή ελαφρών, εύκολων και φτηνών αεροπλάνων, για να τα διαθέσουν στα ευρέα λαϊκά στρώματα.

Μια σειρά ιστορικών αεροπλάνων κατασκευάστηκαν εκείνη την εποχή, όχι μόνο από Γαλλικές βιομηχανίες, αλλά και από εταιρείες του εξωτερικού. Το πιο γνωστό ίσως είναι το "Mignet HM.14" που έμεινε στην Ιστορία σαν "η Ψείρα του Ουρανού" (Pou du Ciel - "Που ντυ σιέλ" στα Γαλλικά) και ήταν το πρώτο αεροπλάνο που διατίθετο σε ΚΙΤ !



Η "Ψείρα του Ουρανού" το 1ο αεροπλάνο στην Ιστορία της Αεροπορίας, που κυκλοφόρησε σε ΚΙΤ !  Σχεδίαση του -κάπως τρελλούτσικου- Henry Mignet (Ανρί Μινιέ). Το βάρος του ήταν μόλις 160 κιλά και έπαιρνε κινητήρα 40 ίππων!

Η ιδέα της "Λαϊκής Αεροπλοΐας" -αν θέλουμε να είμαστε αντικειμενικοί- είχε μερική μόνο επιτυχία. Ναι μεν η Αεροπορική ιδέα (και ο Αερομοντελισμός) διαδόθηκε ευρέως στο λαό, αλλά οι 3.000 πιλότοι που εκπαιδεύθηκαν και ήταν -υποτίθεται- ετοιμοπόλεμοι το 1940, όταν ξέσπασε ο πόλεμος με την Γερμανία, ήταν τελείως απροετοίμαστοι για να αντιμετωπίσουν την φοβερή Luftwaffe.  Ανατρέξτε στο άρθρο για τον Erich Hartmann, τον "Μαύρο Διάβολο" για να θυμηθείτε την τρομερή εκπαίδευση που έπαιρναν οι Γερμανοί πιλότοι !

Πως θα μπορούσαν οι Γάλλοι πιλότοι (που οι στρατηγοί του Γαλλικού Στρατού τους ονόμαζαν υποτιμητικά ως "πιλότους της Κυριακής") να αντιμετωπίσουν τους εξαιρετικά εκπαιδευμένους Γερμανούς πιλότους;  Σαν αποτέλεσμα, η Luftwaffe μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, κατέστρεψε ολοσχερώς την Γαλλική Πολεμική Αεροπορία, στη Μάχη της Γαλλίας!

Για να επιστρέψουμε όμως στο θέμα μας μετά από αυτή την σύντομη αφήγηση, ο Αερομοντελισμός αναπτύχθηκε σημαντικά στην Γαλλία, την περίοδο της Λαϊκής Αεροπλοΐας. Σε μια αγωνιστική συνάντηση που έγινε το 1936 στο Vincennes, έλαβαν μέρος περισσότεροι από 500 αερομοντελιστές!

Το Γαλλικό κράτος είδε με καλό μάτι αυτή την κίνηση και το 1937 ίδρυσε την Επιτροπή Μοντέλλων Αεροπλάνων υπό Κλίμακα και δώρισε σε 5.300 σχολεία ανά την Γαλλική Επικράτεια 220.000 ΚΙΤ αερομοντέλλων !

Το 1938 διεξάγεται το 1ο Εθνικό Συνέδριο για τον Αερομοντελισμό.

Μετά το πέρας του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου ιδρύεται στην Γαλλία η Εθνική Αεροναυτική Ομοσπονδία- FAM- Federation Nationale Aeronatique, που μαζί με την Αερολέσχη της Γαλλίας δημιουργούν μια Επιτροπή Αερομοντελισμού.

Την δεκαετία του 1960 αρχίζουν να αναπτύσσονται πολλά αεροναυτικά σπορ, όπως η πτήση με μηχανοκίνητα αεροπλάνα,η πτήση με ανεμόπτερα, με αερόστατα κ.ο.κ. και κάθε σπορ ιδρύει την δική του ομοσπονδία. Κατ αυτόν τον τρόπο, ιδρύεται στις 16 Ιανουαρίου του 1966 και η Γαλλική Ομοσπονδία Αερομοντελισμού, η FFAM.

Στην Γαλλία, κάποια ένωση ή ομοσπονδία μπορεί –υπό ορισμένες συνθήκες- να αναγνωριστεί από το Συμβούλιο Επικρατείας (Conseil d’ Etat) ως "Κοινωφελής Οργάνωση". Μια ομοσπονδία που έχει αυτόν τον χαρακτηρισμό στη Γαλλία, έχει συγκεκριμένα οικονομικά οφέλη, π.χ. μπορεί να λαμβάνει δωρεές και χορηγίες, αλλά και να μην πληρώνει καθόλου -ή να πληρώνει μειωμένους φόρους- κλπ. Αλλά πέραν από τα  άμεσα οικονομικά οφέλη, μια ένωση, μια ομοσπονδία, που έχει αυτό το "Πιστοποιητικό Κοινωφελούς Οργάνωσης", αποκτά ένα αδιαμφισβήτητο γόητρο, που την κάνει να προτιμάται από τους χορηγούς.

Όμως αυτό το πιστοποιητικό δεν αποκτάται εύκολα. Προηγείται μια σειρά μακρών και πολύπλοκων διαδικασιών. Η FFAM πρωτοέκανε αίτηση για την χορήγηση του Πιστοποιητικού το 1996 στο Υπουργείο Εσωτερικών της Γαλλίας, αλλά κατόρθωσε τελικά να το πάρει τον Απρίλιο του 2009  και αφού αναγκάστηκε να αλλάξει δυο φορές το καταστατικό της!

Πως είναι οργανωμένη η FFAM

Η FFAM βασίζεται σε ένα πυραμιδικό σύστημα οργάνωσης, που χρησιμοποιούν και οι άλλες Ομοσπονδίες των διαφόρων σπορ.  Η βάση της πυραμίδας απαρτίζεται από τις κατά τόπους Αερομοντελιστικούς συλλόγους. Κατόπιν υπάρχουν οι Νομαρχιακές Ενώσεις Αερομοντελισμού, πιο πάνω οι Περιφερειακές Ενώσεις και τέλος η FFAM.

Η FFAM διοικείται από μια εκτελεστική επιτροπή, οι αποφάσεις της οποίας εκτελούνται από το γραφείο διεύθυνσης, που απαρτίζεται από έμμισθους υπαλλήλους, που εργάζονται στα γραφεία της έδρας της ομοσπονδίας.

Η Ομοσπονδία λειτουργεί βάσει γραπτών αποφάσεων που έχουν ψηφιστεί στις ετήσιες γενικές συνελεύσεις της, κατά την διάρκεια των ετών. Αυτές οι αποφάσεις –εκτός φυσικά από το καταστατικό – είναι ο εσωτερικός κανονισμός, αποφάσεις κατά του ντόπινγκ κλπ. Ο πρόεδρος της FFAM συγκαλεί κάθε Μάρτιο τη Γενική Συνέλευση όπου συζητείται ο απολογισμός των πράξεων της ομοσπονδίας, ο οικονομικός απολογισμός και βραβεύονται τα μέλη της Εθνικής Ομάδας που διακρίθηκαν σε παγκόσμιους αγώνες. Στα πλαίσια αυτά βραβεύεται η καλύτερη Λέσχη, ο εθελοντής της χρονιάς, η γυναίκα της χρονιάς κλπ.

Κάθε τέσσερα (4) χρόνια, μετά το πέρας των Ολυμπιακών αγώνων, συγκεντρώνονται οι πρόεδροι των ενώσεων που απαρτίζουν την ομοσπονδία και εκλέγουν τη νέα εκτελεστική επιτροπή και το νέο πρόεδρο της FFAM.

Το γραφείο διεύθυνσης απαρτίζεται από 5 μέλη: Τον Πρόεδρο, δυο αντιπροέδρους, τον ταμία και τον γενικό γραμματέα.

Ο πρόεδρος είναι ο νόμιμος αντιπρόσωπος της FFAM, εξασφαλίζει τη λειτουργία της και είναι υπεύθυνος της διαχείρισης έναντι της ετήσιας γενικής συνέλευσης. Παρουσιάζει την αναφορά για τις δραστηριότητες της ένωσης και διευθύνει την συζήτηση της συνέλευσης μαζί με τον Διευθυντή της υπηρεσίας.

Οι δυο αντιπρόεδροι συνεπικουρούν τον πρόεδρο στο έργο του. Ο ένας είναι περισσότερο επιφορτισμένος με τους κανονισμούς και ο άλλος με τις σχέσεις με τις Λέσχες αερομοντελισμού.

Ο ταμίας είναι υπεύθυνος για τους οικονομικούς πόρους της ομοσπονδίας. Παρουσιάζει τον ετήσιο ισολογισμό στη Γενική Συνέλευση και είναι αρμόδιος για την εξεύρεση όλων των πόρων που χρειάζεται η ομοσπονδία για τους σκοπούς της. Στο έργο του βοηθείται και από μια εξωτερική λογιστική εταιρεία.

Ο γενικός γραμματέας διαχειρίζεται την γραμματεία. Συνεργάζεται απ ευθείας με τον Πρόεδρο για την διεύθυνση της ομοσπονδίας.

Η εκτελεστική επιτροπή αποτελείται από 20 άτομα, που μπορεί να είναι πρόεδροι Λεσχών ή να προέρχονται από τις Νομαρχιακές η Περιφερειακές επιτροπές. Η εκτελεστική επιτροπή συνεδριάζει 3 φορές το χρόνο μετά από πρόσκληση του προέδρου.

Στη Γαλλία υπάρχουν 765 αερομοντελιστικοί σύλλογοι, ως μη κερδοσκοπικά σωματεία, που ανήκουν στη FFAM και έχουν σαν σκοπό την εξάσκηση και ανάπτυξη του αερομοντελισμού.

Για να μπορεί να πετά κανείς αερομοντέλλα στη Γαλλία, πρέπει να έχει ειδική άδεια (δίπλωμα) που του χορηγείται από τις κατά τόπους ενώσεις. Η πρακτική αυτή ισχύει για τα περισσότερα κράτη της Ευρώπης, πλην της Ελλάδας. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν περίπου 27.000 αδειούχοι αερομοντελιστές στη Γαλλία.

Οι αερομοντελιστικές ενώσεις στη Γαλλία μπορεί να είναι ανεξάρτητες ενώσεις, ή τμήματα Αερολεσχών ή τμήματα ενώσεων νεολαίας κλπ. Εννοείται ότι τα καταστατικά και οι σκοποί τους πρέπει να συμβαδίζουν με αυτούς της FFAM.

Οι ενώσεις μπορούν να υποβάλλουν αίτηση στην Περιφερειακή Διεύθυνση Κοινωνικής Συνοχής (DDCS) προκειμένου να αναγνωριστεί η ψυχαγωγική και αθλητική τους δραστηριότητα και να μπορούν να επιδοτούνται από το κράτος.

Από το 1981 η FFAM αναγνωρίστηκε και έγινε εκπρόσωπος του Υπουργείου Αθλητισμού στον τομέα (σπορ) του αερομοντελισμού. Κατ αυτόν τον τρόπο πέτυχε την επιδότηση από το Υπουργείο, που της επέτρεψε να χρηματοδοτεί διάφορες δραστηριότητες, όπως τα ταξίδια της Εθνικής ομάδας, την πρόσληψη προπονητών για τους νέους αθλητές κλπ.


Οι οικονομικοί πόροι της FFAM:

Προέρχονται κυρίως από τις εισφορές των μελών και των συλλόγων αερομοντελισμού που ανήκουν στη FFAM (ένα τμήμα δηλαδή της συνδρομής κάθε μέλους πηγαίνει στην FFAM), από τα παράβολα εγγραφής στους αγώνες που οργανώνει η Oμοσπονδία και από τις επιχορηγήσεις κρατικών φορέων, όπως του Υπουργείου Οικολογίας και Αειφόρου Ανάπτυξης, του Υπουργείου Μεταφορών και Στέγασης και του Υπουργείου Αθλητισμού.

Ο ταμίας της FFAM διαχειρίζεται αυτούς τους πόρους σύμφωνα με τον ετήσιο προϋπολογισμό που εγκρίθηκε στη Γενική Συνέλευση και παρακολουθεί την εκτέλεση του, υποβάλλοντας αν χρειαστεί έκθεση στην εκτελεστική επιτροπή, για την αναθεώρηση του. Κάθε χρόνο η FFAM δημοσιεύει τον ισολογισμό που παρουσιάστηκε στην Γενική Συνέλευση.

Από το 1995 η FFAM απέκτησε τα δικά της, ιδιόκτητα γραφεία, στην οδό Saint Maur 108, στο Παρίσι. Τα γραφεία έχουν έκταση 150 τετρ.μέτρων και βρίσκονται στο ισόγειο ενός νεόδμητου κτιρίου.


Πως η FFAM βοηθά στην ανάπτυξη του αερομοντελισμού στην Γαλλία:

Ένας από τους σκοπούς της FFAM είναι η ανάπτυξη του αερομοντελισμού στη Γαλλία. Όταν κάποιος τοπικός σύλλογος δεν διαθέτει τους κατάλληλους πόρους για την απόκτηση μοντελοδρομίου, το αιτείται στην FFAM και αυτή αγοράζει για λογαριασμό του τον κατάλληλο χώρο. Ιδιοκτήτης του μοντελοδρομίου είναι η FFAM και αυτή το διαθέτει για χρήση στον τοπικό σύλλογο.

Κατ αυτόν τον τρόπο η FFAM είναι ιδιοκτήτης 11 μοντελοδρομίων που λειτουργούν σε όλη την επικράτεια της Γαλλίας.

Αξίζει να δείτε παρακάτω μερικά από τα μοντελοδρόμια-ιδιοκτησία της FFAM που τα διαχειρίζονται οι τοπικοί σύλλογοι:


Το μοντελοδρόμιο του Creully (Κρεγύ). Ιδιοκτησία της FFAM, το διαχειρίζεται η τοπική Λέσχη Αερομοντελισμού του Bessin (Μπεσέν)



Το μοντελοδρόμιο του Clohars-Carnoet (Κλοάρ-Καρνοέτ) στην Βρεττάνη. Ιδιοκτησία της FFAM, το διαχειρίζεται η τοπική λέσχη "Aero-Cockpit"



Το μοντελοδρόμιο του Toureilles (Τουρέϊγ) στα Ανατολικά Πυρηναία. Ιδιοκτησία της FFAM, το διαχειρίζεται η Λέσχη Rousillon Aéromodélisme (Ρουσιγιόν Αερομοντελίσμ)



Το μοντελοδρόμιο του Scaer (Σκαέρ) στη Βρεττάνη (Βορειοδυτική Γαλλία). Ιδιοκτησία της FFAM, το διαχειρίζεται η Λέσχη Αερομοντελισμού του  Finistère (Φινιστέρ)



Το μοντελοδρόμιο του Sens dans l' Yonne (Σανς νταν λ' Ιόν). Ιδιοκτησία της FFAM, το διαχειρίζεται η Λέσχη Αερομοντελισμού του Sens (Σανς).



Το μοντελοδρόμιο του Leucate dans l' Aude (Λεκάτ νταν λ' Οντ). Ιδιοκτησία της FFAM, το διαχειρίζεται η Λέσχη Αερομοντελισμού του Leucate.


Το μοντελοδρόμιο του Lacoste dans le Vaucluse (Λακόστ νταν λε Βοκλύζ). Ιδιοκτησία της FFAM, το διαχειρίζεται ο σύλλογος "Φίλοι Μοντελιστές της Κοιλάδας του Hérault (Ερό)"


Η ίδρυση ενός αερομοντελιστικού συλλόγου στη Γαλλία:

Δεν θα σας κουράσω με λεπτομέρειες νομικής φύσεως, απλώς θα αναφέρω ότι η διαδικασία πάνω-κάτω είναι παρόμοια με αυτήν που ισχύει για κάποιον σύλλογο στην Ελλάδα που επιθυμεί να ενταχθεί στην ΕΛΑΟ. Η διαφορά είναι ότι κάποιος σύλλογος στην Γαλλία μπορεί να ιδρυθεί και από δυο μόνο ιδρυτικά μέλη!

Κατά τα άλλα, σε γενικές γραμμές, την απόφαση της ίδρυσης ενός αερομοντελιστικού συλλόγου ακολουθεί η κατάρτιση του καταστατικού (από την FFAM διατίθεται ένα "πρότυπο" καταστατικό που μπορεί να χρησιμεύσει ως βάση για την κατάρτιση τοου καταστατικού του συλλόγου), η ιδρυτική συνέλευση, η αίτηση προς το Ειρηνοδικείο της περιοχής και η αίτηση για υπαγωγή στην FFAM.

Παρόμοια δηλαδή με την διαδικασία που ακολουθείται και στην Ελλάδα.


Τα επιτεύγματα του Γαλλικού Αερομοντελισμού:

Είναι κάπως δύσκολο να μιλήσουμε για τα επιτεύγματα μιας χώρας στον τομέα του Αερομοντελισμού, χωρίς να θέσουμε κάποια αυθαίρετα κριτήρια.

- Είναι μήπως οι προσπάθειες και οι επιτυχίες στον αγωνιστικό τομέα;

- Η σωστή οργάνωση του Αερομοντελισμού στη χώρα και η πλατιά διάδοση του στα λαϊκά στρώματα (ύπαρξη κατάλληλων χώρων/μοντελοδρομίων, δραστήριες Λέσχες, επιμορφωτικά σεμινάρια, σωστός προσανατολισμός των νέων);

- Η μήπως τα επιτεύγματα-ρεκόρ σε κάποιους τομείς του Αερομοντελισμού;

Από όποια άποψη και να το εξετάσει κανείς, ο Αερομοντελισμός στη Γαλλία είναι εξαιρετικά ανεπτυγμένος (και επιτυχημένος).

Διακρίσεις σε διεθνείς διοργανώσεις, αποδοχή του χόμπυ από τα πλατιά λαϊκά στρώματα, σωστή οργάνωση, δραστήριες Λέσχες και Ομοσπονδίες και πολλά άλλα.

Σε αυτά τα πλαίσια, φυσικό ήταν, ένας σωστά ανεπτυγμένος Αερομοντελισμός να δώσει και κάποια παγκόσμια, θαυμαστά ρεκόρ που ακόμα δεν έχουν ξεπεραστεί, όπως:

- Παγκόσμιο ρεκόρ ύψους πτήσεως μοντέλλου ελικοπτέρου2.940 μέτρα από τον Jean-Philippe Allogne, τον Απρίλιο του 1992.

Ρεκόρ απόστασης πτήσης σε κλειστό κύκλο από ηλεκτροκίνητο μοτο-ανεμόπτερο: 342.5 χιλιόμετρα από τον Vincent Labrouve και Daniel Lentin, τον Ιούλιο του 2009.

Ρεκόρ ύψους ηλεκτροκίνητου αερομοντέλλου: 3.843 μέτρα, από τους Patrick Vallet, Antoine Pelletier και Jean-François Allais, τον Αύγουστο του 2010.

 Ρεκόρ διάρκειας πτήσης F7A αερόστατου σε εσωτερικό χώρο: 1 ώρα, 49 λεπτά και 41 δευτερόλεπτα, από τον Bernard Bilquey, τον Απρίλιο του 2013.

  Ρεκόρ διάρκειας πτήσης F7A αερόστατου σε εξωτερικό χώρο: 1 ώρα, 37 λεπτά και 29 δευτερόλεπτα, επίσης από τον Bernard Bilquey, τον Οκτώβριο του 2013.

- Ρεκόρ πτήσης ηλεκτροκίνητου αερομοντέλλου, κινούμενου από φωτοβολταϊκά στοιχεία: Διάρκεια 4 ώρες και 55 λεπτά και απόσταση 130 χιλιόμετρα, από τους Roger Thierry και Patrick Vallet, τον Ιούλιο του 2014.


Με αυτά τα λίγα ελπίζω να σας ενημέρωσα κάπως για την Γαλλική Ομοσπονδία Αερομοντελισμού -FFAM- και τον Γαλλικό Αερομοντελισμό γενικότερα.


Επίλογος:

Επειδή η αγαπημένη μας Ελλάδα δεν είναι (δυστυχώς) το κέντρο, ο "ομφαλός" του κόσμου, όπως αφελώς πίστευαν οι -κατά τα άλλα πανέξυπνοι- αρχαίοι ημών πρόγονοι, καλό είναι πότε-πότε να ενημερωνόμαστε και για το τι συμβαίνει στο εξωτερικό.



Γιώργος Καρασούλας