Horten Ho 229: Το UFO των Ναζί!


6-2-2023
 
 

 

 
 
Πάνε αρκετά χρόνια τώρα, νομίζω ήταν το 2012, που έτυχε να δω μια αρκετά καλή ταινία επιστημονικής φαντασίας, το "Captain America". Μέσα στην ταινία υπήρχε το φουτουριστικό αεροπλάνο της ναζιστικής οργάνωσης "Hydra", το "Valkyrie", με ένα στόλο από τα οποία, ο παρανοϊκός αρχηγός της οργάνωσης "Johann Schmidt" σκόπευε να κατακτήσει τον κόσμο.
 
 
 
Το "Valkyrie" από την ταινία "Captain America" της Marvel

 
Πίστεψα τότε ότι το αεροπλάνο ήταν μια υπερβολή που εντασσόταν στην φαντασία του έργου, καθώς θεώρησα αδύνατο να υπήρχε εκείνη την εποχή (η ταινία διαδραματίζεται στη διάρκεια του 2ου Π.Π.) τέτοιο αεροσκάφος. Ψάχνοντας όμως κατόπιν να βρω κάποια στοιχεία παραπάνω για την ταινία, διαπίστωσα ότι ο σκηνοθέτης του έργου Joe Johnston εμπνεύσθηκε το Valkyrie από το πραγματικό αεροπλάνο των Ναζί, το Horten Ho 229.
 
 
Valkyrie!



 ................................................................................................
 
Το 1943 τα πράγματα είχαν αρχίσει να μην πηγαίνουν καθόλου καλά για τους ναζί. Στο Ανατολικό μέτωπο οι Ρώσοι είχαν αρχίσει την αντεπίθεση και κατατρόπωναν τους Γερμανούς σε όλα τα επί μέρους μέτωπα. Αλλά και στο Δυτικό μέτωπο τα πράγματα δεν πήγαιναν καλά. Ήδη από το 1940 η Γερμανική Αεροπορία, η Luftwaffe, είχε υποστεί συντριπτική ήττα στη μάχη της Αγγλίας και οι δυνατότητες της είχαν περιοριστεί πολύ.
 
Οι ναζί, μέσα στην απόγνωση τους προσπαθούσαν να βρουν κάποιο υπερόπλο που θα τους έβγαζε από τη δύσκολη θέση (λέγεται ότι έψαχναν ακόμα και ...μεταφυσικά όπλα- και αυτό ίσως να μην στερείται κάποιας αλήθειας).  Ο Hermann Göring που ήταν ήρωας του 1ου Π.Π. και ο τελευταίος διοικητής της καταδιωκτικής πτέρυγας 1 -Jagdgeschwader 1- (της οποίας διοικητής ήταν πιο πριν ο Κόκκινος Βαρώνος - Manfred von Richthofen) ήταν τώρα αρχηγός της Γερμανικής Αεροπορίας, της Luftwaffe.
 
 
 
Hermann Göring: Ο διοικητής της Luftwaffe στον 2ο Π.Π.

 
Ο Göring ήταν ένας εξαιρετικά ευφυής άνθρωπος, με μετρημένο I.Q. (δείκτη νοημοσύνης)  στο 138 ! Διέπραξε εν τούτοις τραγικά σφάλματα σαν διοικητής της Luftwaffe στον 2ο Π.Π. Το πρώτο όμως -και μεγαλύτερο- ήταν η προσχώρηση του στο ναζιστικό κόμμα και η αναρρίχηση του σε μεγάλες θέσεις. Αυτός ήταν ο ιδρυτής της εγκληματικής GESTAPO.  Από ήρωας λοιπόν του 1ου Π.Π. συνελήφθη σαν εγκληματίας πολέμου μετά την λήξη του 2ου Π.Π. και καταδικάστηκε σε θάνατο δι' απαγχονισμού  στη δίκη της Νυρεμβέργης. Πρόλαβε όμως και αυτοκτόνησε παίρνοντας μια κάψουλα υδροκυανίου!
 
Ο Göring επιδίωξε την κατασκευή ενός αεροσκάφους που έπρεπε να πληροί τις απαιτήσεις των "τριών 1000" : 
 
 - Να μπορεί να μεταφέρει βόμβες βάρους 1000 κιλών

- Να έχει βεληνεκές 1000 χιλιομέτρων

- Να μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 1000 χλμ/ώρα

 Αυτή η ταχύτητα όμως των 1000 χλμ./ώρα μπορούσε να επιτευχθεί μόνο με μηχανές jet, αλλά οι μηχανές jet εκείνη την εποχή βρίσκονταν ακόμα στο στάδιο της ανάπτυξης και κατανάλωναν μεγάλες ποσότητες καυσίμων, πράγμα που δυσκόλευε πολύ την εκπλήρωση των άλλων δυο απαιτήσεων.

Η μόνη πρόταση που μπορούσε κάπως να προσεγγίσει αυτές τις απαιτήσεις, ήταν αυτή των αδελφών Horten.
 
 Οι δυο αδελφοί Horten στην πραγματικότητα ήταν ...τρεις, ο Walter, o Reimar και ο Wolfram, όμως οι δυο από αυτούς έγιναν διάσημοι, ο Walter και ο Reimar, ενώ ο τρίτος, ο Wolfram (που σκοτώθηκε στη μάχη της Δουνκέρκης σαν πιλότος βομβαρδιστικού) αγνοήθηκε από την ιστορία και ξεχάστηκε τελείως, σε βαθμό που οι περισσότεροι πίστευαν (και πιστεύουν) ότι οι "αδελφοί Horten" ήταν δυο και όχι τρεις. Όταν λοιπόν ανέφεραν "τους αδελφούς Horten" εννοούσαν τον Walter και τον Reimar.
 
Οι αδελφοί Horten, χαρακτηριστικοί Ναζί, έχοντας γραφτεί από νεαροί στη Χιτλερική νεολαία και αργότερα στο Ναζιστικό κόμμα, σαν έφηβοι ήταν θαυμαστές του πρωτοπόρου Γερμανού αεροναυπηγού Alexander Lippisch, που είχε κάνει πρωτοποριακές μελέτες στις πτέρυγες (Delta Wing), το φαινόμενο εδάφους (Ground Effect) και άλλα πολλά.
 
 
Οι αδελφοί Horten, Walter και Reimar, χαρακτηριστικοί Ναζί!


 Το μυαλό της οικογένειας ήταν ασφαλώς ο Reimar Horten. Εξαιρετικά ευφυής, πήρε μετά το πέρας του πολέμου, το 1946, το διδακτορικό του στα μαθηματικά, από το περιβόητο Γερμανικό Πανεπιστήμιο του Göttingen.
 
Το Πανεπιστήμιο του Göttingen ήταν από τα πιο "δυνατά" Πανεπιστήμια του κόσμου, όπου είχαν σπουδάσει ή διδάξει κολοσσοί της επιστήμης, όπως ο Max Born, Paul Dirac, Albert Einstein, Enrico Fermi, Gauss, Kurt Gödel, Werner Heisenberg, Robert Oppenheimer -και ο δικός μας Κωνσταντίνος Καραθεοδωρής- για να αναφέρουμε μόνο μερικούς. Δεν ήταν τυχαίος λοιπόν όποιος έπαιρνε διδακτορικό από το Göttingen.
 
Οι αδελφοί Horten στη νεότητα τους ήταν ...αερομοντελιστές! Επηρεασμένοι όπως είπαμε από τον Lippisch κατασκεύαζαν στην αποθήκη του σπιτιού τους μοντέλλα πτερύγων/ανεμόπτερα, τα δοκίμαζαν και αν είχαν επιτυχία τα κατασκεύαζαν μετά σε πραγματικό μέγεθος και τα πετούσαν! Οι Horten προτιμούσαν στις κατασκευές τους τις πτέρυγες λόγω χαμηλής οπισθέλκουσας.
 
 
 
Οι αδελφοί Horten δοκιμάζουν ένα από τα δημιουργήματα τους, μια πτέρυγα/ανεμόπτερο- Delta Wing. Ο πιλότος ήταν μπρούμυτα μέσα στην πτέρυγα!

 
 
Που έβρισκαν όμως τα χρήματα;
 
Με τη συνθήκη των Βερσαλλιών το 1918, απαγορεύθηκε (μεταξύ άλλων) στη Γερμανία να έχει Πολεμική Αεροπορία. Όταν το 1933 ανέλαβε Καγκελάριος ο Χίτλερ, άρχισε μυστικά την επαναδημιουργία της Γερμανικής Αεροπορίας, της Luftwaffe. Αμέριστη ήταν η υποστήριξη του στις κατά τόπους ανεμολέσχες, με σκοπό να δημιουργηθεί μια νέα γενιά πιλότων υπό την επίβλεψη και καθοδήγηση βετεράνων πιλότων του 1ου Π.Π., ενώ και πολιτικά αεροπλάνα που κατασκευάζονταν τότε, ήταν στην πραγματικότητα καμουφλαρισμένα πολεμικά, όπως το Heinkel He 111.
 
Το 1937 οι αδελφοί Horten άρχισαν να εφοδιάζουν τις πτέρυγες τους με κινητήρες. Ωστόσο, η Luftwaffe άρχισε να δείχνει ενδιαφέρον για τις κατασκευές των Horten από το 1942 και μετά.
 

Horten H.V. : Η πρώτη μηχανοκίνητη πτέρυγα των αδελφών Horten. Είχε δυο κινητήρες Hirth HM 60R των 79 HP ο καθένας, που οδηγούσαν δυο έλικες pusher

 
Οι αδελφοί Horten όταν ξέσπασε ο Πόλεμος, υπηρέτησαν αρχικά σαν πιλότοι Messerschmitt Bf-109. Το 1943 ο Göring που κατάλαβε ότι μόνο η δική τους πρόταση πλησίαζε τις απαιτήσεις των "τριών χίλια", τους ανέθεσε  την κατασκευή 3 πρωτοτύπων. Επειδή οι Horten δεν διέθεταν τα μέσα για την κατασκευή, ανέλαβαν μόνο την σχεδίαση και η κατασκευή αυτή καθ εαυτή ανατέθηκε στην εταιρεία Gothaer Waggonfabrik, μια εταιρεία σιδηροδρομικών οχημάτων, που κατά τους δυο Π.Π. κατασκεύαζε και αεροπλάνα. Γι αυτό και το Horten Ho 229 ονομάστηκε αλλιώς και Gotha Go 229.

Το πρώτο πρωτότυπο (έκδοση V1) που ήταν ανεμόπτερο χωρίς κινητήρα, πέταξε με επιτυχία την 1η Μαρτίου 1944. Ακολούθησε η έκδοση V2 που ήταν εφοδιασμένη με δυο τουρμπίνες Junkers Jumo 004 και δοκιμάστηκε τον Δεκέμβριο του 1944.
 
 
Jumo 004, η τουρμπίνα του Horten Ho-229. Την ίδια τουρμπίνα χρησιμοποιούσε και το Messerschmitt 262.

 
 
 Στις 18 Φεβρουαρίου 1945 σε μια δοκιμή, έπαθε βλάβη ο ένας κινητήρας, το αεροπλάνο έπεσε και ο πιλότος του σκοτώθηκε, ωστόσο ο Göring ήταν ενθουσιασμένος με το project και παρήγγειλε 40 αεροσκάφη, από τα οποία όμως δεν πρόλαβε να κατασκευαστεί κανένα γιατί ο πόλεμος τελείωσε τον Απρίλιο του 1945 με την παράδοση της Γερμανίας. 
 
 
Το Horten Ho-229- V2 έτοιμο για πτήση
  

Η έκδoση V3 που ήταν η τελειότερη, έμεινε ημιτελής. Ο στρατηγός Patton που την βρήκε, φρόντισε να σταλεί εσπευσμένα στην Αμερική για μελέτη από Αμερικανούς και Βρεττανούς ειδικούς. Πολλά όπλα, στρατιωτικά μυστικά και 1600 Γερμανοί επιστήμονες είχαν σταλεί τότε στην Αμερική με την επιχείρηση "Paperclip" (επιχείρηση "Συνδετήρας"), για να μην προλάβουν και τα πάρουν οι Σοβιετικοί. Μεταξύ των επιστημόνων ήταν και ο Werner von Braun, o μετέπειτα "πατέρας" του πυραυλικού προγράμματος της Αμερικής.
 
 
Το Ho 229-V3  φορτώνεται από τους Αμερικανούς στρατιώτες για τη μεταφορά του στις ΗΠΑ
 

Το αεροπλάνο αποκαταστάθηκε και εκτίθεται τώρα στο Smithsonian National Air and Space Museum στην Αμερική.
 
 Το κεντρικό τμήμα του αεροπλάνου ήταν φτιαγμένο από χαλύβδινους σωλήνες, ενώ τα δοκάρια των φτερών από ξύλο πεύκου. Οι πτέρυγες ήταν φτιαγμένες από πλαίσια λεπτού κόντρα-πλακέ που ήταν κολλημένα (και όχι καρφωμένα) μεταξύ τους με ένα μείγμα ξυλάνθρακα και πριονιδιού. Το εξωτερικό των πτερύγων ήταν καλυμμένο με αντιπυρική μπογιά. Η πτέρυγα είχε ένα κεντρικό δοκάρι που το διαπερνούσαν οι εισαγωγές αέρα των τουρμπίνων και ένα δευτερεύον δοκάρι στο οποίο ήταν στερεωμένα τα elevons. 

Το Ηο-229 δεν είχε εξωτερικά πηδάλια για λόγους χαμηλού drag. Ελεγχόταν από elevons και διπλά spoiler για την αντιστάθμιση του Yaw. Το αεροπλάνο είχε ανασυρόμενα σκέλη, μια ρόδα μπροστά και 2 πίσω ("τρίκυκλο"). Για την επιβράδυνση κατά την προσγείωση υπήρχε αλεξίπτωτο. Το κάθισμα του πιλότου ήταν εκτινασσόμενο και ο πιλότος ήταν εφοδιασμένος με ειδική στολή.
 
 
Το cockpit του αεροπλάνου, όπως εκτίθεται τώρα στο National Air and Space Museum της Αμερικής

 
 
 
Ο Walter Horten ενώ ελέγχει το αεροπλάνο

 
 Η ταχύτητα του Ηο-229 μπορούσε να φτάσει τα 910 χλμ./ώρα, πολύ μεγαλύτερη από το ταχύτερο συμμαχικό αεροπλάνο, που εκείνη την εποχή ήταν το Supermarine Spitfire MK-24, με ταχύτητα 730 χλμ./ώρα σε ευθεία πτήση.

 Το μέγιστο ύψος που μπορούσε να πετάξει ήταν 15.000 μέτρα. 

 



Μετά τον πόλεμο ο Walter Horten υπηρέτησε ααν αξιωματικός στη νέα Γερμανική Αεροπορία, παρά το ναζιστικό παρελθόν του.

Ο Reimar Horten μετανάστευσε στην Αργεντινή (όπως και πολλοί άλλοι πρώην ναζί) όπου έκανε καριέρα σαν αεροναυπηγός/σχεδιαστής αεροσκαφών. Πολύ αργότερα ο Reimar ισχυρίστηκε ότι το Ho-229 ήταν το πρώτο Stealth αεροσκάφος και γι αυτό το λόγο είχε -μεταξύ άλλων- χρησιμοποιήσει κόλλα με ξυλάνθρακα στην κατασκευή του Ho-229 και όχι καρφιά.

Χωρίς αυτό να είναι ασφαλώς 100% σωστό, γεγονός είναι ότι το αεροπλάνο με το ελάχιστο προφίλ του και τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν στην κατασκευή του, ήταν σίγουρα λιγότερο ανιχνεύσιμο στα Βρεττανικά ραντάρ απ ότι τα συμβατικά αεροπλάνα και αυτό επιβεβαιώθηκε από πειράματα και δοκιμές που έγιναν μετά τον πόλεμο.

 

Το Αμερικανικό βομβαρδιστικό Β-2 με τεχνολογία stealth. Αρκετή ομοιότητα με το Ho-229.

 
 Το ερώτημα που τίθεται είναι, θα μπορούσαν οι Γερμανοί να κερδίσουν τον πόλεμο αν είχαν προλάβει να φτιάξουν αρκετά Ho-229 ;

Ασφαλώς όχι!  Οι Γερμανοί έχασαν τον πόλεμο απλά γιατί οι αντίπαλοι τους ήταν περισσότεροι, είχαν ισχυρότερη βιομηχανία και περισσότερα resources. Ίσως ο πόλεμος να καθυστερούσε κάπως, αλλά πάλι θα τον έχαναν.
 
 
 



Γιώργος Καρασούλας