Οι νέες μπατταρίες LiHV

 

 
14-12-2021 
 
 
 

 
Εδώ και 1-2 χρόνια εμφανίστηκε στην αγορά ένας καινούργιος τύπων μπατταριών LiPo, οι μπατταρίες LiHV. Το "HV" σημαίνει High Voltage, δηλαδή υψηλή τάση.

Τώρα, μη φανταστείτε κιόλας ...μερικές χιλιάδες Volts, η διαφορά με τις συνηθισμένες μπατταρίες LiPo είναι πολύ μικρή, η ονομαστική τους τάση είναι 3,8 -3,85 Volts αντί των 3,7 Volts των LiPo, ενώ φορτίζουν με μέγιστη τάση 4.35 Volts ανά στοιχείο, αντί των 4,2 Volts των LiPo.

Εννοείται ότι για την φόρτιση των LiHV χρειάζεται ειδικό πρόγραμμα του φορτιστή, το οποίο διαθέτουν όλοι οι φορτιστές τελευταίας γενιάς. Αν φορτίσουμε τις LiHV σαν LiPo, χάνεται το πλεονέκτημα της υψηλότερης τάσης (η μπατταρία όμως δεν παθαίνει τίποτα).

Οι μπατταρίες LiHV  έχουν μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα, δηλαδή για τον ίδιο όγκο αποθηκεύουν περισσότερη ενέργεια. Η ενεργειακή πυκνότητα των LiHV μπορεί να είναι έως και 15% μεγαλύτερη από των LiPo.

Η διαφορά στην τάση ανά στοιχείο με τις LiPo  μπορεί να μη φαίνεται μεγάλη, όταν όμως έχουμε πολλά στοιχεία εν σειρά, καθίσταται σημαντική. 

Στο επόμενο διάγραμμα φαίνονται οι χωρητικότητες 3 μπατταριών που έχουν φορτιστεί στα 4.2 , 4.35 και 4.4 Volts.H Κινέζικη εταιρεία Grepow- Rechargable Battery” έχει αναπτύξει μπατταρίες LiHV που μπορούν να φορτιστούν μέχρι τα 4.4 ή ακόμη και 4.45 Volts και έχουν ακόμα μεγαλύτερη χωρητικότητα για τον ίδιο όγκο. 


Στο διάγραμμα αυτό φαίνεται καθαρά ότι οι μπατταρίες με μεγαλύτερη τάση αποδίδουν περισσότερη ενέργεια, έχουν μεγαλύτερη χωρητικότητα


Όπως γνωρίζουμε, μετά από έναν σημαντικό αριθμό κύκλων φόρτισης/εκφόρτισης, οι μπατταρίες LiPo αρχίζουν να “χάνουν” τη χωρητικότητα τους, η χωρητικότητα τους δηλαδή ελαττώνεται από την αρχική-ονομαστική χωρητικότητα. Και σε αυτό το σημείο οι μπατταρίες LiHV υπερτερούν, όπως φαίνεται από το ακόλουθο διάγραμμα:


Συγκριτικά με τις κοινές μπατταρίες LiPo, οι LiHV δίνουν μεγαλύτερα ρεύματα εκφόρτισης (60-130 C) επειδή έχουν μικρότερη εσωτερική αντίσταση και δεν “φουσκώνουν” τόσο εύκολα, όσο οι LiPo. 

Η μεγαλύτερη τάση σημαίνει ότι το μοτέρ θα δουλέψει με περισσότερες στροφές, κάνοντας το αεροπλάνο ή το αυτοκινητάκι "πιο δυνατό", αν και σε πολλούς αγώνες αυτοκινήτων οι LiHV απαγορεύονται τελείως.

Ωστόσο, θα πρέπει να προσέξουμε το set-up του μοντέλλου μας, γιατί αν π.χ. ο κατασκευαστής του μοτέρ αναφέρει τάση λειτουργίας “3-4 S” μπορεί το ρεύμα  να ξεπεράσει το μέγιστο επιτρεπτό ρεύμα του μοτέρ, με την μεγαλύτερη τάση των LiHV.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό των LiHV είναι ότι η τάση τους πέφτει απότομα όταν εκφορτισθούν, σε σχέση με την πιο ομαλή πτώση τάσεως των LiPo.

Όσον αφορά τη συντήρηση των μπατταριών LiHV ισχύουν τα ίδια με τις LiPo: δεν τις εκφορτίζουμε τελείως (όχι κάτω από 3.2 Volts), δεν τις αποθηκεύουμε με τάση κάτω από 3.5 Volts και αποφεύγουμε μεγάλα ρεύματα φόρτισης, για να διαρκέσουν περισσότερο.

Oι LiHV είναι ακριβότερες από τις κοινές LiPo. Για παράδειγμα, η Turnigy Bolt 3S/2400 mAh (εκφόρτιση 65-130 C) κοστίζει 29,7 Ευρώ, ενώ η αντίστοιχη LiPo κοστίζει 19 Ευρώ (εκφόρτιση 60 C).

Προσωπικά πιστεύω, ότι με τον καιρό οι LiHV θα αντικαταστήσουν τις LiPo, γιατι είναι η εξέλιξη τους.



Γιώργος Καρασούλας