Πως ένας έξυπνος και ικανός άνθρωπος δημιούργησε μια αυτοκρατορία από το μηδέν
28-12-2020
![]() |
Η OS-MAX-1-15. Με αυτήν ο Ronald Draper κέρδισε στους αγώνες Free-Flight το 1956 και άρχισε η OS να γίνεται γνωστή παγκοσμίως |
Και το ιστορικό έτος 1976: Η O.S. κατασκευάζει την 1η της τετράχρονη μηχανή, την O.S -FS 60, με κυβισμό 10 cc. Αντίθετα με ότι ίσως πιστεύουν πολλοί, αυτή η μηχανή δεν ήταν η πρώτη τετράχρονη αερομοντελιστική μηχανή. Άλλες, πιο μικρές και άγνωστες εταιρείες, είχαν πρωτοπορήσει, αλλά οι μηχανές τους ήταν σχεδιαστικά -και πρακτικά στη λειτουργία τους- προβληματικές και σίγουρα υποδεέστερες από την O.S.
![]() |
Η O.S. FS-60, η πρώτη τετράχρονη μηχανή της O.S. με κυβισμό 10 cc. Μια νέα εποχή αρχίζει για τον αερομοντελισμό |
![]() |
O.S.
FT-120-Gemini: Η 1η δικύλινδρη αερομοντελιστική μηχανή, που κυκλοφόρησε
το 1979. Απρόσιτη για τους πολλούς λόγω κόστους, μόνο στα Prospektus
την βλέπαμε! |
![]() |
Και η σύγχρονη δικύλινδρη OS-FT-160-Gemini με τους κυλίνδρους αντικρυστά (BOXER). Έχει κυβισμό 26 cc |
To 1984 ο Ogawa Shigeo τιμήθηκε από την FAI με το "Δίπλωμα Paul Tissandier", μια από τις ανώτερες τιμητικές διακρίσεις της FAI, για την προσφορά του στην ιδέα της αεροπορίας.
Ο Ogawa λαμβάνει το τιμητικό δίπλωμα "Paul Tissandier" από την FAI |
Το 1990 η O.S. πρωτοπορεί και πάλι! Δημιουργεί την 1η αερομοντελιστική μηχανή με υπερ-συμπιεστή, την FS-120P-SP. Είχε υπερσυμπιεστή τύπου Roots (από το όνομα του εφευρέτη) με αντλία λοβού.
![]() |
O.S. FS-120P-SP: Η πρώτη αερομοντελιστική μηχανή με υπερ-συμπιεστή |
Η μηχανή αυτή έβγαζε 3,02 HP στις 11.880 στροφές! Συγκρίνετε αυτή την ιπποδύναμη με αυτήν της σύγχρονης 120-άρας O.S., της FS-120S III PUMP, που βγάζει 2,1 HP στις 12.000 στροφές! Η μηχανή με τον υπερσυμπιεστή, 30 χρόνια πριν, έβγαζε σχεδόν 50% μεγαλύτερη ισχύ από την σημερινή! Απίστευτο!
Με τη μηχανή αυτή, το 1995, ο Ιάπωνας Giichi Naruke κέρδισε τους παγκόσμιους αγώνες F3A (ακροβατικά). Η μηχανή συνέχισε να παράγεται μέχρι το 2001.
Το 1992 ήταν ένα δυστυχές έτος για την O.S. : Ο ιδρυτής της και Πρόεδρος της εταιρείας Shigeo Ogawa πεθαίνει ξαφνικά από καρδιακή προσβολή σε ηλικία 75 ετών και αφήνει την εταιρεία ορφανή!
![]() |
Shigeo Ogawa, ο ιδρυτής της O.S., ένας εξαιρετικά ικανός άνθρωπος |
Το 1993, μετά τον θάνατο του Ogawa γίνεται μια μεγάλη αλλαγή στην O.S.: Αγοράζεται από τον κολοσσό FUTABA CORPORATION και πλέον είναι θυγατρική εταιρεία της Futaba. Συνεχίζει τη λειτουργία της σαν ανεξάρτητη εταιρεία, αλλά ανήκει στον όμιλο Futaba.
Το 1999 η O.S. σε συνεργασία με τη FUTABA κατασκευάζει την 1η αερομοντελιστική μηχανή με ηλεκτρονικό ψεκασμό καυσίμου (electronic fuel injection). Ήταν η FS-91SII-FI
![]() |
Η OS FS-91SII-FI, η πρώτη μηχανή παγκοσμίως με ηλεκτρονικό ψεκασμό καυσίμου |
Η μηχανή όμως αυτή παρουσίαζε προβλήματα, δεν ήταν ιδιαίτερα πετυχημένη, ήταν υπερβολικά ακριβή και μετά από 2-3 χρόνια η εταιρεία σταμάτησε την παραγωγή της.
Το 2007 κυκλοφορεί η FS-200S-FI επίσης με ηλεκτρονικό ψεκασμό καυσίμου. Παραδόξως η O.S. στην διαφημιστική αφίσα της την παρουσιάζει τότε ως την 1η μηχανή αυτού του τύπου, παρότι είχε προηγηθεί η FS-91SII-FI.
Η O.S. FS-200S-FI. Όπως βλέπετε στην αφίσα, η O.S. αναφέρει ότι πρόκειται για την πρώτη μηχανή με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο ψεκασμό καυσίμου, πράγμα που δεν είναι ακριβές. Είχε προηγηθεί η FS-91SII-FI |
Τη μηχανή αυτή η O.S. προόριζε κυρίως για αγώνες F3A λόγω της μεγάλης αξιοπιστίας της στη λειτουργία. Και αυτή η μηχανή όμως, μετά από μερικά χρόνια αποσύρθηκε, ίσως και λόγω της υπερβολικά υψηλής τιμής της, κάπου 2.800 δολλάρια!
Την δεκαετία 2010-2020 η O.S. από πρωτοπόρος έγινε ουραγός στις εξελίξεις. Άλλες εταιρείες, Αμερικανικές, Γερμανικές -ακόμα και Κινέζικες- κυκλοφόρησαν τις πρώτες δίχρονες βενζινοκίνητες μηχανές, αλλά η O.S. δεν είχε να παρουσιάσει κάποιο παρόμοιο προϊόν. Αρχές της δεκαετίας του 2010 παρουσιάστηκαν και οι πρώτες βενζινοκίνητες τετράχρονες μηχανές, από την SAITO και λίγο αργότερα από την Κινέζικη NGH, αλλά έπρεπε να περάσουν μερικά χρόνια ακόμη, έως ότου η O.S. βγάλει στην αγορά την GF 30.
Βλέπετε, το σπινθηροβόλο και πρωτοποριακό πνεύμα του Shigeo Ogawa είχε εκλείψει προ πολλού.
Εάν κοιτάξετε τον τωρινό κατάλογο της O.S. θα εκπλαγείτε από το πόσες λίγες μηχανές έχει, είτε μεθανόλης είτε βενζίνης.
Εμείς όμως, οι παλιοί αερομοντελιστές, ευχόμαστε η ιστορική εταιρεία να συνεχίσει την επιτυχημένη πορεία της και στο μέλλον.
Γιώργος Καρασούλας