Βελτιώστε την εμφάνιση των Scale μοντέλλων σας

 
8-3-2021
 
 
Λίγοι είναι στις μέρες μας που κατασκευάζουν μοντέλλα ΚΙΤ και ακόμα λιγότεροι αυτοί που τα φτιάχνουν από σχέδια (scratch built). Οι περισσότεροι στερούμαστε της απαιτούμενης υπομονής, επιμονής και -κυρίως- χρόνου και προτιμούμε τα ARF μοντέλλα.
 
Μιλώντας για πολεμικά αεροπλάνα 1ου και 2ου Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ υπάρχουν πολλά όμορφα μοντέλλα, τα περισσότερα είναι επικαλυμμένα με υλικά τύπου Monokote, Oracover κλπ. που αν και έχουν πολύ καλές ιδιότητες αντοχής, εν τούτοις γυαλοκοπάνε και το μοντέλλο χάνει την αληθοφάνεια του και θυμίζει περισσότερο παιχνίδι του Jumbo, παρά αεροπλάνο.
 
 
 
Fokker DRI-Triplane: το "φετίχ" πολλών αερομοντελιστών. Έτσι που γυαλοκοπάει όμως το Monokote, μάλλον με παιχνίδι του Jumbo μοιάζει!

 
 
Τα αεροπλάνα του 2ου Π.Π. ήταν όλα βαμμένα με βαφές ματ. Στον 1ο Π.Π. δεν είχαν ακόμη βγει τα ματ χρώματα και τα αεροπλάνα ήταν βαμμένα με βαφές σατινέ (ντεμί-ματ) ή ακόμα και γυαλιστερές. Ήταν μάλιστα ένα από τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν οι πιλότοι καθώς τα αεροπλάνα τους έλαμπαν και γίνονταν αντιληπτά από μακριά. Βέβαια, με τον ίδιο τρόπο αντιλαμβάνονταν και αυτοί τα εχθρικά αεροπλάνα, βλέποντας κάποια λάμψη στον ουρανό.
 
 
Ένα αληθινό Spitfire εν πτήσει. Η βαφή του είναι ματ

 
 
 
Το Spitifire της Seagull. Δείτε πόσο άσχημο φαίνεται με τη γυαλιστερή επικάλυψη

 
 
 
Το Spitfire της ESM: άψογο ματ φινίρισμα!


 
Και το Spitfire της TWM (The World Models): Τα φτερά γυαλίζουν και αντανακλούν σαν καθρέφτης! Καθόλου ρεαλιστικό! Δεν υπήρχαν τέτοια αεροπλάνα!
 
 
 
Εάν θέλουμε λοιπόν να βελτιώσουμε την εμφάνιση του αεροπλάνου μας και να το κάνουμε πιο αληθοφανές, υπάρχει μια σχετικά απλή μέθοδος.
 
Θα γυαλοχαρτάρουμε με γυαλόχαρτο Νο.1500 ή 1200 τις επιφάνειες του μοντέλλου. Το γυαλοχαρτάρισμα πρέπει να γίνει με προσοχή, ώστε η επιφάνεια που θα προκύψει να είναι ομοιόμορφα θολή, δηλαδή να μην έχει τμήματα που είναι γυαλοχαρταρισμένα και άλλα που είναι γυαλιστερά, χωρίς όμως να ασκήσουμε μεγάλη πίεση και τρυπήσει η επικάλυψη, που είναι πολύ λεπτή. 
 
Είναι μια δουλειά που θέλει κάποια υπομονή και τον χρόνο της.
 
Κατόπιν θα αγοράσουμε από κατάστημα που πουλάει βαφές αυτοκινήτου ένα SRAY βερνικιού για "βαφή διπλής". Αν πρόκειται για αεροπλάνο του 2ου Π.Π. θα πάρουμε βερνίκι ματ, για αεροπλάνο του 1ου Π.Π. βερνίκι σατινέ.
 
Προσοχή! Δεν θα προτιμήσετε τα βερνίκια που έχουν ήδη έτοιμα- προκατασκευασμένα- τα καταστήματα, γιατί δεν έχουν την απαιτούμενη αντοχή στη μεθανόλη και το νιτρομεθάνιο. Θα προτιμήσετε το βερνίκι που φτιάχνουν εκείνη τη στιγμή και το οποίο έχει διάρκεια μόνο 3-4 ημερών και έχει πολύ μεγάλη αντοχή (τα προκατασκευασμένα έχουν διάρκεια τουλάχιστον ένα μήνα). Έχω την εντύπωση πως το βερνίκι αυτό το αποκαλούν "CC1", αν και αυτό δεν έχει και τόση σημασία.
 
Αν ο ιδιοκτήτης δεν έχει ξανα-κατασκευάσει τέτοιο βερνίκι, θα επιμείνετε να έχει μεγάλη αντοχή στο οινόπνευμα. Έτσι είναι σίγουρο ότι θα αντέχει και στη μεθανόλη. Προτιμότερο είναι βέβαια να αγοράσετε το βερνίκι από μαγαζί που έχει ξαναφτιάξει το προϊόν και το δίνει στους αερομοντελιστές, στο τέλος του άρθρου θα σας υποδείξω δυο τέτοια μαγαζιά, τα οποία εννοείται δεν είναι τα μοναδικά.
 
Θα μασκάρετε τα μέρη που δεν θέλετε να βερνικωθούν (όπως π.χ. το CANOPY, τα ακρόντιζα, τα horns κλπ.) με μπλε χαρτοταινία και χαρτιά.
 
Θα στηρίξετε τα φτερά σε κάθετη θέση, όπως φαίνεται στη φωτογραφία. Σας προτείνω να αρχίσετε από την κάτω πλευρά. Περνάμε την επιφάνεια ένα στρώμα βερνικιού, κρατώντας το SPRAY από απόσταση περίπου 15 cm, έτσι ώστε στο φτερό να πέφτει ένα νέφος και όχι υγρό βερνίκι. Εννοείται ότι με την 1η φορά δεν θα έχουμε πλήρη κάλυψη, θα χρειαστούν αρκετά στρώματα ακόμη.
 
 
Ψεκάζουμε τα φτερά με βερνίκι, αφού τα στερεώσουμε σε κάθετη θέση. Το SPAY πρέπει να είναι κατακόρυφο όταν ψεκάζουμε. Στο συγκεκριμένο φτερό έχουν αφαιρεθεί τα πηδάλια γιατί βάφτηκε, εννοείται ότι εσείς δεν θα τα αφαιρέσετε. Αν έχουν μεντεσέδες, θα τους ρίξετε λίγο λαδάκι για να μην κολλήσουν με το βερνίκι

 
 
Αφού περάσουμε το πρώτο στρώμα βερνικιού, το αφήνουμε να στεγνώσει για 15-20 λεπτά και εφαρμόζουμε το επόμενο. Όταν θα πιάνουμε την επιφάνεια με το χέρι, θα πρέπει να τη νοιώθουμε τελείως στεγνή, προτού εφαρμόσουμε το επόμενο στρώμα.
 
Μεταξύ στρωμάτων, αφήνουμε πάντα να περάσουν 15-20 λεπτά. Τρία με τέσσερα στρώματα είναι αρκετά για να γίνει πλήρης επικάλυψη του φτερού, θα το δείτε άλλωστε και με το μάτι, το φτερό θα έχει αποκτήσει μια ωραία, ομοιόμορφη, ζηλευτή ματ υφή.
 
Όταν τελειώσετε με το κάτω μέρος του φτερού (και αφού στεγνώσει τελείως) προχωράτε στην επάνω επιφάνεια, με τον ίδιο τρόπο.
 
Ένα SPRAY αρκεί για την επικάλυψη και της κάτω και της επάνω επιφάνειας του φτερού για ένα μοντέλλο με εκπέτασμα 1,60 μέτρα και κοστίζει μόνο 12 Ευρώ. Προσωπικά, για να είμαι σίγουρος, αγοράζω 2 SPRAY, το κόστος δεν είναι δυσβάσταχτο και το αποτέλεσμα είναι πολύ καλό.
 
Προσοχή, μια σημαντική συμβουλή!
Προτού κάνετε όλη αυτή τη διαδικασία, δοκιμάστε την σε ένα μέρος του φτερού που δεν φαίνεται, για να δείτε αν σας ικανοποιεί το αποτέλεσμα. Προκειμένου για χαμηλοπτέρυγα αεροπλάνα, το κεντρικό επάνω μέρος του φτερού κρύβεται μέσα στην άτρακτο. Επομένως θα τρίψετε πρώτα εκείνο το μέρος με γυαλόχαρτο και θα το περάσετε 1-2 στρώματα βερνικιού, ώστε να δείτε τη συμπεριφορά του υλικού. Εάν είσαστε ικανοποιημένοι, προχωράτε στο υπόλοιπο φτερό.
 
Η πρόσφυση πάντως του βερνικιού στο Monokote (ή  Oracover) δεν μπορεί ποτέ να είναι τόσο καλή, όσο επάνω στο χρώμα διπλής, είναι όμως ικανοποιητική εάν έχετε τρίψει σωστά την επιφάνεια. Το βερνίκι δεν φεύγει εύκολα και έχει μεγάλη αντοχή σε γρατζουνιές κλπ.
 
Δυο καταστήματα που δουλεύουν με αερομοντελιστές και γνωρίζουν το θέμα -μπορούν λοιπόν να σας δώσουν το σωστό υλικό- είναι τα εξής:
 
1. HANDYMANSHOP (πρώην "Ανδριτσόπουλος"), Αγίου Δημητρίου 30, τηλ. 210-97.34.285
 
2. ΧΡΩΜΑΤΙΚΗ ΕΠΕ, Αγαθοκλέους 1 και Υμηττού, 1ο Νεκροταφείο Αθηνών,τηλ. 210-701.86.41
 
 
Αυτά τα καταστήματα είναι στον Νότιο τομέα Αθηνών, ανάλογα καταστήματα θα υπάρχουν και σε άλλες περιοχές, για τα οποία μπορούν ενδεχομένως να σας συμβουλέψουν και τα μαγαζιά αερομοντελισμού.
 
Καλή επιτυχία!
 
 
 
Γιώργος Καρασούλας