10-4-2024
Πριν από λίγους μήνες άρχισαν να διατίθενται στα Ευρωπαϊκά μαγαζιά μερικά καινούργια όμορφα μοντέλλα της VQ MODELS.
Μεταξύ αυτών, το πανέμορφο FOKKER DVII, σε δυο εκδόσεις.
Το μοντέλλο της μιας έκδοσης είναι σχεδόν απολύτως όμοιο με το Fokker DVII που είχε κυκλοφορήσει πριν από αρκετά χρόνια η HANGAR-9 και -παρά την επιτυχία του- το απέσυρε σχετικά γρήγορα.
Το καινούργιο FOKKER DVII της VQ MODELS, μπλε-κόκκινο με καμουφλάζ "LOZENGE" στην κάτω πλευρά των φτερών. Εκπέτασμα 1,73 μέτρα, βάρος περίπου 5 κιλά, για 120-άρα τετράχρονη |
Να
και το αντίστοιχο που έβγαζε η HANGAR-9. Ήταν λίγο μικρότερο, 1,61
μέτρα εκπέτασμα, αλλά κατά τα άλλα ήταν ολόϊδιο. Ήταν για 90-άρα
τετράχρονη |
Και της HANGAR-9 είχε καμουφλάζ LOZENGE από την κάτω πλευρά των φτερών |
Η άλλη έκδοση του FOKKER DVII της VQ MODELS είναι με καμουφλάζ LOZENGE ολόκληρο το μοντέλλο!
Και η έκδοση LOZENGE του FOKKER DVII. Έργο τέχνης! |
Πανέμορφα μοντέλλα, αλλά...
Αλλά, η επικάλυψη είναι με αυτοκόλλητο PVC με προτυπωμένα σχέδια! Το PVC είναι κατά τη γνώμη μου ένα ελεεινό υλικό επικάλυψης, αφού ούτε μπορούμε να το θερμάνουμε για να διώξουμε τις ζάρες που μπορεί να δημιουργηθούν (λιώνει με τη θερμοκρασία!), ούτε το ORACOVER ή το MONOKOTE κολλάει επάνω του για να διορθώσουμε κάποια ζημιά, αλλά ούτε και η μπογιά πιάνει καλά επάνω του, φεύγει με το παραμικρό!
Μιλάω
εκ πείρας γιατί κάποτε ήμουν ο ατυχής κάτοχος ενός TEXAN AT-6 της VMAR
με επικάλυψη PVC. Ευτυχώς κάποια στιγμή έσπασε και το ξεφορτώθηκα! Τώρα η
VMAR διαφημίζει τα μοντέλλα της ότι είναι κατασκευασμένα από BALSA και
έχουν επικάλυψη γνήσιο ORACOVER -αλλά είναι πλέον αργά (τα πρώτα
μοντέλλα της VMAR ήταν κατασκευασμένα από Βιετναμέζικη λεμονιά, ένα πολύ
εύθραστο ξύλο).
Στις 26 Φεβρουαρίου του τρέχοντος έτους, έστειλα ένα e-mail στη VQ MODELS ρωτώντας τους για τον τρόπο επισκευής του μοντέλλου σε περίπτωση ζημιάς, επισημαίνοντας τους και όλα αυτά που ανέφερα παραπάνω.
Ουδέποτε έλαβα απάντηση (όχι πως την περίμενα δηλαδή!)
Όλα τα μοντέλλα της VQ είναι φτιαγμένα με επικάλυψη PVC, θα τα θεωρούσα λοιπόν "μιας χρήσεως", μέχρι δηλαδή την πρώτη ζημιά!
Η τιμή του FOKKER DVII είναι 420 Ευρώ στην Ευρώπη, η οποία κατά τα άλλα θα ήταν πολύ λογική για ένα διπλάνο 1,70 μέτρα.
Και λίγα λόγια για το περίεργο -και πολύ σπάνιο σε μοντέλλα- καμουφλάζ "LOZENGE":
Στα Αγγλικά το Lozenge (προφέρεται "Λόζεντζ") σημαίνει "Ρόμβος". Και πραγματικά, το καμουφλάζ αποτελείτο από μικρούς ρόμβους, συνήθως 4 ή 5 χρωμάτων (πολύ σπάνια 3 χρωμάτων). Στα Γερμανικά, η ονομασία αυτού του καμουφλάζ ήταν Buntfarbenaufdruck που θα μπορούσαμε να το αποδώσουμε ως "Πολύχρωμη εκτύπωση".
Οι Γερμανοί θεωρούσαν ότι τα αεροπλάνα τους δεν θα διακρίνονταν καλά στο έδαφος από τον περιβάλλοντα χώρο (εκείνη την εποχή τα αεροδρόμια ήταν χωράφια), αλλά και στον αέρα θα μπέρδευε τους εχθρούς σχετικά με την κατεύθυνση και την ταχύτητα του αεροσκάφους, ιδιαίτερα σε ύψη όπου η λεπτομερής αναγνώριση ήταν δύσκολη.
Στον 1ο Παγκόσμιο Πόλεμο τα αεροπλάνα βάφονταν με το χέρι. Ωστόσο το να δημιουργήσουν αυτούς τους χιλιάδες ρόμβους με πινέλο ήταν όχι μόνο πολύ δύσκολο και χρονοβόρο, αλλά η μπογιά θα πρόσθετε και σημαντικό βάρος στο αεροσκάφος. Έτσι λοιπόν έφτιαχναν προτυπωμένα κομμάτια υφάσματος με αυτά τα σχέδια, με τα οποία κατόπιν κατασκεύαζαν ολόκληρη την επικάλυψη του αεροπλάνου.
Όμως οι "Άσσοι" του 1ου Π.Π. δεν ακολουθούσαν συχνά αυτά τα πρότυπα. Θα θυμάστε το αεροπλάνο του Κόκκινου Βαρώνου (Manfred von Richthofen), που ήταν βαμμένο κατακόκκινο.
Αλλά και ο Ernst Udet -στον οποίο έχουμε αναφερθεί σε προηγούμενα ιστορικά άρθρα- είχε βαμμένο το δικό του FOKKER DVII κατακόκκινο με χοντρές άσπρες ρίγες και στο Rudder είχε γραμμένο "Du doch nicht!" που στα Ελληνικά θα μπορούσαμε να το αποδώσουμε ως
"Ασφαλώς, όχι εσύ!"
Γιώργος Καρασούλας